Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Landstrom ställer krav på publiken

Annons

Det är ju med märkvärdig nyfikenhet som Håkan Olsson på Rootsy hittar sina nya favoriter långt uppe i Norrland. Redan på fredagskvällen presenterade han två kvinnliga fynd, Ellen Sundberg och Slow Fox, och på lördagskvällen var det plats på scen för duon Landstrom eller det äkta paret Carina Landin och Göran Lindström. På skiva spelar paret de flesta instrumenten själva men på scen fick de hjälp av både basist, gitarrist och trummis.

Landstroms musik är varken lättillgänglig eller insmickrande, ofta fylld med dovt molldominerat skimmer, men är inte desto mindre vacker. Den spränger dessutom gränser och blev live så genreöverskridande att jag faktiskt stod och tänkte på en så avancerad musiker/ljudkonstnär som Daniel Lanois. Jag måste gå utomlands för att hitta referenser i duons musik.

Det fungerade verkligen bra på skiva men det har inte varit helt naturligt och enkelt att flytta över deras sound och arrangemang till scen framför en levande och i det här fallet knapphändig publik på cirka tio. I sina mest mörka stunder blev det kanske lite väl introvert och händelsefattigt. Men ljudlandskapet de musikaliskt målade upp, med hjälp av Carinas röst, var i olika sekvenser också mycket vackert i sin vemodiga prägel.

Spännande duo och spännande musik som är lite krävande för det otränade musikörat men för oss som levt med deras musik sedan i våras var det ytterst välkommet att möta Landstrom på en scen i Örebro.

Skivan tog mig många lyssningar innan jag tog den till mitt hjärta. På konsert finns inte samma möjligheter till repeat men när de suggestiva arrangemangen mötte drivet på slutet i "From across the border" var det både gudomlig och tajt rockmusik.

Mer läsning

Annons