Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Oscar Danielsson

Annons

SINGER/SONGWRITER. Lars Winnerbäck, Love Olzon, Lars Demian. Och lite Bo Kaspers Orkester. Det finns gott om vardagsbetraktande musikmän i Sverige som är omöjliga att inte referera till när man lyssnar på Oscar Danielson. Och oundvikligen hamnar han någonstans mitt emellan alla. Det är problemet med "Lovesongs" - att ingenting sticker ut och att Danielsons egen röst är svår att hitta.

Hans svenska singer-songwriterpop är visserligen högst kompetent, producerad med en dov ljudbild som - förlåt för klyscha - passar perfekt för november. Ibland är den tillbakalutat småjazzig, ibland munspelsdrivet ösig, ibland med ett modernare, mer elektroniskt anslag. Texterna är småkul, men ingenting känns spontant.

"Var blev Jakob Hellman av " sjunger Danielson i "En fot i graven". Själv når han dock inte upp till Hellman-nivå. För det måste man nämligen vara nyskapande. I stället är det tryggt, lunkigt och ganska tråkigt.

Mer läsning

Annons