Recension: Blind Guardian

Egentligen var det ju tänkt att Lemmy Kilmister med sitt Motörhead skulle avsluta festivalen, men efter ett snabbt litet byte i elfte timmen så blev det istället det gladlynta bandet Blind Guardian med sin fantasytunga powermetal som fick den stora äran, och tillika svåra uppgiften, att stänga dörrarna på årets upplaga av Metallsvenskan. Glädjande nog gjorde tyskarna ett fantastiskt jobb och lyckades hålla både festivalens och den egna flaggan i topp hela vägen in i mål.

Sångaren Hansi Kürsch verkar synnerligen glad och peppad trots det förkastliga vädret. Utöver att vara en publikcharmör/allsångsledare av rang så visar han prov på ett par ordentliga pipor i låtar som Twilight of the Gods och inledande Into the Storm. Han gör det svårt att inte ryckas med i den minst sagt episkt kantade repertoaren. Sedan ylar elgitarrerna av de tekniskt imponerande riffen i var och varannan minut medan trummorna smattrar på som om det inte fanns något slut i sikte. Klart imponerande spelglädje. Men en känsla av att flesta alster, likt Banish from Sanctuary, i setet pågår lite för länge för sitt eget bästa är påtaglig och spelningen tappar emellanåt fart på grund av det. Men det är ändå lätt att förlåta sådana petitesser när Kürsch med manskap bjuder på allsångspärlor som otroligt mäktiga Lord of the Rings, en fenomenalt vacker hyllning till en av tidernas största litterära verk. Innan jag vet ordet av så har jag knutit näven, riktat den rakt upp mot de mörka skyarna och vrålar med för full hals. Som tidigare sagt: det är rätt svårt att inte dras med i stämningen som råder.

När spelningen tillika festivalen väl är över, och jag klafsar fram med gummistövlar och regnponcho i lervällingen som en gång i tiden var en gräsplan, så känner jag ändå ett sug efter mer. Trots att Blind Guardians låtar tenderade att kännas lite väl långa så misslyckas de ändå inte med målet att fylla mig med energi och en extra dag med festival låter inte helt fel i mina öron just då.

Mer läsning