Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ulf Lundell

Annons

Sommarkonserter med Ulf Lundell har i alla år varit en mindre upphetsande upplevelse. Då har allsångslåtar tävlat med greatest hits i repertoaren och det har, fram till nu ska tilläggas, alltid slutat med sjukt förutsägbara konserter. Glatt, somrigt och festligt men ack så fantasilöst.

Konserten på fredagskvällen framför Slottet i Örebro bröt det mönstret och det skrevs något av historia i fantastiskt låtval, ett helt underbart liveljud, en outtröttlig Lundell och ett redan på turnépremiären sammansvetsat kompband.

Det är klart att jag hade mina dubier och på förhand välformulerade argument att Lundell-sommaren skulle sluta som vanligt med en repertoar som skulle ge publiken vad publiken ville ha. Det blev i stort sett tvärtom.

Det blev en lång konsert, exakt tre timmar (där Lundell dessutom överskred den magiska curfew-tiden med två minuter), som tangerade de bästa inomhuskonserterna när det gällde nya arrangemang, akustiska inslag och genomgående just udda låtval som fick mig på fall vid upprepade tillfällen.

Redan inledningen på konserten satte direkt nivån för att vi skeptiker i publiken skulle sätta det förutsägbara i halsen. Lundell kom in ensam på scenen, drog några intressanta anekdoter om sina gamla Örebrorötter och namngav bland annat Finn Sjöberg, och spelade sedan den urgamla "Sniglar och krut" på akustisk gitarr som jag tror att jag aldrig tidigare hört live med honom.

I vintras gick Lundell ut med önskemålet att få låttips till sommarens turné och de genuina Lundell-fansen har verkligen blivit bönhörda. För vem kunde tro att låtar som exempelvis "Levande och varm", "Den natt som aldrig dagas", "Vid din grind igen", "Soldat kommer hem" och "Rått och romantiskt" skulle få chansen att återkomma i den konkurrensutsatta Lundell-repertoaren.

När sedan flera låtar hade fått nya smått revolutionerande arrangemang, en dramatiskt stegrande "Rom i regnet", en helt uppdaterad "Sextisju, sextisju" inklusive recitation som dessutom kopplades ihop med "Gott att leva" där avslutningen blev rena gospelfyrverkeriet, utropar jag gärna sommarens repertoar som en ynnest att få uppleva.

Och att sedan ge den på skiva tämligen mediokra "Om sommaren" den celebra placeringen som finallåt tyder på en viss avancerad känsla för att ge publiken vad de inte visste vad de ville ha.

Bandet bakom Lundell hade inga överraskande inslag, det var på alla platser musiker som turnerat med Lundell i åtskilliga år och ibland decennier. Där jag aldrig kan sluta fascineras av trummisen Andreas Dahlbäcks bedövande mångsidighet, samspelet mellan Marcus Olssons orgel och David Nyströms piano var ofta klockrent och vackert effektivt och även den annars så visuellt framträdande gitarristen Janne Bark höll sig ofta på mattan och spelade vid ett tillfälle, på "Soldat kommer hem", en fint klingande dobro.

Man kunde inte tro att fredagskvällens konsert var turnépremiär ty bandet fungerade fantastiskt tillsammans och frånsett några hafsiga avslutningar på de sista låtarna var det egentligen bara tekniken som satte några krokben under kvällen.

26 juni 2015 var kvällen då historia skrevs: Ulf Lundells bästa utomhuskonsert i Örebro.

Kvällens låtlista

Sniglar och krut

Omaha

Är vi lyckliga nu?

Tillsammans vi två

Ut ikväll

Håll mig! ... Åh ingenting

Rom i regnet

Levande och varm

Sextisju, sextisju / Gott att leva

Isabella

Soldat kommer hem

Den natt som aldrig dagas

Kyssar och smek

Kapten Kidd

Rik man

Folket bygger landet

När jag kysser havet

Förlorad värld

Chans

(Oh la la) Jag vill ha dej

Extralåtar:

Vid din grind igen / Öppna landskap

Om sommaren

Extra extralåt

Rått och romantiskt

Mer läsning

Annons