Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Vild ritt i ömsesidigt förtroende

Annons

Äntligen stod Dausgaard på dirigentpulten! Som vi har väntat på denna festival. Nio Beethovensymfonier på tio dagar. Ett riktigt kraftprov för både orkester, dirigent och publik med konsert varannan dag, två symfonier per kväll, utom den sista som helt ägnas åt den nionde symfonin.De spelas dock inte i kronologisk ordning. Programmet är upplagt så att symfonin som spelas före paus ska kontrastera mot den efter paus. Premiärkvällen serverades därför första och tredje symfonin. Trots att de är komponerade med bara några års mellanrum är de mycket olika till karaktären.

Orkesterns konstnärlige produktionschef Gregor Zubicky sade inledningsvis att 1:an är skriven i wienklassicistisk stil och att Mozart skulle ha känt sig ganska hemma. Men – nja, det vete tusan faktiskt. Inte i Dausgaards tappning. Han tar ut svängarna så till den milda grad att Mozart förmodligen skulle ha trillat baklänges.

Den tredje symfonin, ”Eroica”, uruppfördes 1805. Nu hade Beethoven slagit in på en ny väg. Han bröt upp den traditionella sonatformen, experimenterade och gav sig ut på hittills okänd mark. Men för Svenska kammarorkestern är detta hemmaplan.

Inom hästsport brukar man säga att ryttaren eller jockeyn ska störa hästen så lite som möjligt under racet eller tävlingen. Det gäller på såväl hoppning som dressyr eller galopp. Hästen är förberedd genom hård träning som redan är gjord. Under loppet är det bara för dirigenten att mana på sin häst och få ut maximal kraft.

Så upplever jag förhållandet mellan Dausgaard och kammarorkestern i Eroicans första sats. Dausgaard manar på sin fullblodsorkester med små medel och distinkta gester i en ritt som blir allt vildare och vildare, men utan att orkestern riskerar att råka i sken. Allt sedan förhållandet inleddes 1997 har de byggt upp ett ömsesidigt förtroende. Och när de löper på sin hemmaplan Beethoven flyger de över hindren utan rivningar.

Redan i eftermiddag är det dags igen. Då knackar Ödet på dörren. För dig som inte har möjlighet att gå kan jag tipsa om att konserterna går att se på nätet, direktsänt eller i efterhand, på cineplay.se.

Mer läsning

Annons