Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Musikalelever gör Skönheten och odjuret

Kulturskolans musikallinje ger ”Skönheten och odjuret” på Hjalmar Bergmanteatern. Premiär för allmänheten fredagen den 23 mars.

Annons

Musikalen ”Skönheten och odjuret” spelades totalt 5 464 gånger på The Palace Theatre på Broadway mellan 1994 och 2007. Men två föreställningar om dagen gjorde de nog knappast.

Det är fullspäckade dagar för musikallinjens elever i Örebro. Först skolföreställningar. På fredag den 23 mars och lördag den 24 mars är det öppet för allmänheten.

– Ungdomarna har jobbat hårt hela läsåret. Det här blir själva höjdpunkten, säger Mike Crawford, regissör.

Musikalen är baserad på Disneys tecknade film från 1991, med sjungande och talande ljusstakar, klockor och tekannor. Örebrouppsättningen har fått låna Mathias Clasons originalkostymer som tidigare använts av stjärnorna både på Göteborgsoperan och Göta Lejon.

Thea Gustafsson som delar på huvudrollen som Belle med Elin Borehed har till exempel på sig klänningen som Charlotte Perrelli haft.

– Hennes kraft sitter liksom fortfarande i. Jag känner verkligen hennes ande när jag sjunger ... Närå! skojar Thea Gustafsson och skrattar.

Elin Boreheds prinsesslika klänning är i stället designad och uppsydd av textildesignelever från Virginska skolan som även hjälper till bakom scenen med sådant som smink och påklädning.

I år har man lyckats få till ett samarbete med Svenska kammarorkestern som sitter i orkesterdiket.

– Det är verkligen häftigt att sjunga med riktig orkester. Redan första gången kändes det bra. De är så proffsiga och följsamma. Och så får man bra hjälp av dirigenten Alexander Hansson, säger Elin Borehed.

Odjuret spelas av Jakob Wall som har fått jobba hårt för att ta fram sin onda och djuriska sida, som sedan ska mjukna genom hela föreställningen.

– Jag ska liksom bli snällare och snällare. I början ligger en röstförvrängning på min röst som tas bort successivt, sedan använder jag olika kroppsspråk och gester, förklarar Jakob Wall.

Regissören Mike Crawford, teaterlärare på Kulturskolan, berättar att de försökte engagera Svenska kammarorkestern redan inför ”West side story” för två år sedan. Den gången gick det inte. Men nu passade det.

– Det är ett sådant lyft att ha så fantastiska musiker! Vi har egentligen inte resurser att sätta upp en sådan här sak. Men på något vis går det ändå. Ungdomarna gör ett otroligt jobb, säger Mike Crawford.

Det är Disney som äger storyn. Man får egentligen inte göra några ändringar i manus. Crawford har ändå försökt att sprida ut sånginsatserna så att fler i ensemblen ska få mer tid på scenen. Att Disney har rättigheterna till en saga som egentligen är äldre, har Crawford inte så mycket att säga om.

– När man väl bestämmer sig för att göra den här musikalen är det bara att ”gilla läget”, skrattar han.

Mer läsning

Annons