Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

NA-tv: Raande-vo övade inför publik

(UPPDATERAD 23/10) Lena Josefssons Kompani Raande-vo är mitt uppe i skapandet av dansverket Riskzon och de övade inför publik under lördagen. En mix av dansare från olika kulturer har handplockats för att göra om bilder till rörelser.

Annons

Se inslaget här

Att färdigställa dansverket har tagit sin tid då man har jobbat till och från med föreställningen sedan 2009, premiären är planerad till våren.

–Jag har massor av bilder som jag använt mig att som inspiration för att skapa den här dansföreställningen säger koreografen Lena Josefsson och plockar fram några böcker där post-it lappar i olika färgstarka nyanser trängs bland bladen.

–Bilderna visar jag för dansarna som sedan ska uttrycka en känsla som finns i bilden. Men det är inget som jag visar för publiken eftersom jag inte vill att den fria tolkningen, hur de uppfattar dansen, ska störas.

Livet är fyllt av kontraster, drömmar, förhoppningar och tillkortakommanden, allt detta ska få plats i dansföreställningen. Just nu arbetar Lena Josefsson med att samla in material från repetitionerna, sedan ska godbitarna sorteras ut bilda en dansföreställning.

Efter två uttagningar, en i Örebro och en Paris har Lena nu hittat ett tiotal dansare som hon tillsammans arbetar fram materialet med.

Flera är dansarna är från afrikanska länder som Kenya och Tanzania, en fransman bland flera européer, en kvinnlig dansare med asiatiskt ursprung och Linn Ragnarsson från Örebro.

Den kulturella mixen är påtaglig under repetitionerna där engelska blandas med direktiv på franska när Lena Josefsson försöker hitta just den där känslan, det där ögonblicket när musik och rörelser sammanfaller.

–Jag prövar olika typer av musik som hjälper dansarna att få ur sig det jag vill att de ska få ur sig. Jag gör mycket improvisationer. helt plötsligt sammanfaller allt och man hamnar i ett aha-tillstånd. Det är en upptäckt och ibland lär man känna sig själv. Man har inte svaren på allting och man får leta och leta utan att ge upp.

Som konstnär måste man utforska, det är en resa. Jag letar efter ett uttryck som är universellt, menar Lena Josefsson.

–Man behöver inte förstå utan bara uppleva. Om man blir berörd utan att ens veta varför är det jättebra. Ett dansverk är som ett konstverk eller en symfoni, man går inte ut efter en symfoni och frågar sig vad det handlade om, det är mer en upplevelse.

För Linn Ragnarsson, som utbildat sig till dansare på Kungliga svenska balettskolan, är detta en av de större produktioner hon som medverkar i.

–Som dansare är jag ett instrument för Lena. Jag tittar på bilderna och det jag ser och känner gör jag om till rörelser. I modern dans har alla olika idéer och tolkar saker på olika sätt.

Samtidigt som Linn dansar med en av maskerna så fortsätter Lena Josefsson att noggrant observera och ge direktiv från sidan av scenen, samtidigt som hon mixar ihop Magnus Larssons nyskrivna musik med den inspelade franskspråkiga rösten från en av dansarna. En tredje källa till ljud är väggen som dansarna framträder både framför och bakom.

–Vissa ljud passar med viss musik, säger Lena Josefsson samtidigt som hon varsamthöjer reglaget på musiken medans blicken pendlar mellan mixerbordet och scenen.

Under helgen gläntar studion Dansplats på Rudbecksgatan på dörren när publiken få komma in och ta del av repetitionerna.

– Vi skapar ett intresse för en konstform genom att bjuda in och ge en inblick hur vi arbetar. Det blir mycket improvisation. På scenen blir allt så tillrättalagt och långt bort till skillnad från när man övar inför föreställningen, säger hon.

Mer läsning