Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Oskar Bly tar sig an opera

Efter framgångarna för tio år sedan som musikalartist har Oskar Bly bytt spår. Nu är det hundra procents satsning på opera – och i vår väntar en roll som han hoppas kan leda vidare. Han ska sjunga en av huvudrollerna i ”Cavalleria Rusticana” med Dolora Zajick, en av världens ledande mezzosopraner.

Annons

Sångare, musikalartist, skådespelare, producent, festivalarrangör. Ordet mångsysslare är nära till hands när man ser tillbaka på den ännu bara 36-årige örebroarens karriär. Men sedan 2007 är det operan som är huvudspåret. ”En musikalisk kostym att växa i”, som han uttrycker det.

– Jag kände att jag verkligen ville ta tag i grunden, min sång, och då var operan det naturliga steget, berättar Oskar som just nu är tillbaka i Sverige efter sin senaste sejour i New York.

Det var för bara ett par veckor sedan som han provsjöng för Opera Nevadas uppsättning av Mascagnis ”Cavalleria Rusticana”. Beskedet att han fått rollen som bonden Turiddo vid tre föreställningar som ges i mars nästa år gjorde honom både lycklig och lite skraj.

– Helt osannolikt, och en fantastisk möjlighet att få sjunga med Dolora Zajick. Jag känner, hur säger man på svenska? – en viss bävan, men det kan samtidigt vara min stora chans.

Mascagnis opera från 1890 är ett tidigt exempel på verismo-opera, en stil som handlar om verkliga människor, inte bara hjältar och gudar, och där sångstilen inte är lika utsmyckad som tidigare.

– Det handlar mer om tonsatta teaterrepliker, en slags operans hårdrocksballader, säger Oskar som håller just Cavalleria Rusticana som sin personliga favorit.

Oskars väg in i operans värld är stakad av honom själv. Hans utbildning på Teaterhögskolan i Göteborg i slutet av 90-talet innebar aldrig någon fördjupning i operasång. Ändå är det med just rösten, som tenor, han fått sina framgångar. Så, när han 2007 ville göra allvar av sina operaplaner gick han helt sonika in på Kungliga Operan i Stockholm för att provsjunga. Där fick han rådet att skippa operahögskolan och i stället ta lektioner och skaffa sig en mentor. Operans repetitör Robert Rydholm tipsade om sin vän Giuliano Ciannella, italiensk tenor med sjutton års erfarenhet av Metropolitan och expert på Verdi och Puccini.

– Jag avslutade alla engagemang, tog bara väskan och gav mig av. Det blev ett fantastiskt möte. Giuliano lärde mig verkligen hur nära rösten ligger vårt innersta väsen. En väldigt ömsint man. Enkel i ordets ädlaste bemärkelse.

Oskar fick bara några månader i Italien med mästaren Ciannella som var svårt sjuk i skelettcancer och avled tidigt 2009.

Sedan dess har Oskar Bly fortsatt förkovra sig. Han har tagit lektioner för bland andra Mauritzio Graniano i Milano och för David Jones i New York. Han har också nyligen tagits upp på agenturen Encompass Arts. Det var där han fick tipset om audition för rollen vid Nevadaoperan. – Jag får förbereda mig nu i höst samtidigt som jag fortsätter med frilansuppdrag. Jag ska sjunga med Adalberto Tonini som ackompanjatör och vi har en del idéer. Får se vad det blir, men en konsert i Örebro vore drömmen, säger Oskar Bly.

I december ska han vara tillbaka i New York. Då är nästa auditionsäsong.

Mer läsning

Annons