Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Smygreklam kan hota hela affärsidén

Annons

Mediekonsumenterna blir allt mer negativa till marknadsföring. I en färsk opinionsundersökning av Novus uppger endast 18 procent av svenskarna att de är positiva till reklam.

Annonsörerna försöker hitta nya sätt att marknadsföra sina företag och produkter. I stället för traditionella annonser och reklamfilmer, som konsumenterna riskerar att välja bort, ägnar man sig exempelvis åt produktplacering i filmer och tv-serier.

Stora företag går ännu längre. Ett aktuellt exempel är leksaksjätten Lego som gjort en egen animerad långfilm med syfte att sälja mer legolådor. Och det är inget billigt hafsverk de har satt ihop. Legofilmen ligger etta på biotoppen världen över och kritikerrösterna som menar att det bara är en 100 minuter lång reklamfilm drunknar i hyllningskörerna från recensenter och publik.

Flera papperstidningar satsar på så kallade ”advertorials”. Vid en snabb blick liknar dessa annonser vanliga artiklar, med rubrik, ingress, text och bild. Men de är producerade och betalda av företagen själva.

Annonserna ska vara märkta med en text som talar om att det är just en annons. Men i helgen kunde programmet Medierna i P1 visa att märkningen på Aftonbladets advertorials föll bort när de delades på Facebook. Då såg det ut som en vanlig artikel. ”Så ska det inte vara. Det måste vi åtgärda direkt”, svarade AB:s chefredaktör Jan Helin.

Även här på NA finns ett pilotprojekt med advertorials på na.se. Där följer annonsmärkningen med vid delning på sociala medier (om man klickar på länken). I jakten på nya intäkter är det viktigt att behålla rågången mellan annons- och redaktionellt material.

Läsarnas förtroende är ett kapital som vi inte har råd att förlora.

Mer läsning

Annons