Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

The double

Annons

DRAMAKOMEDI. I en liten inglasad fyrkant på ett företag vars inredningsdesigner måste vara Terry Gilliams och Roy Anderssons okända kärleksbarn, jobbar kontorsslaven Simon James (Jesse Eisenberg) med något slags byråkratiskt grovjobb. Trots sju år som anställd blir han ständigt kallad "den nya killen" och tvingas legitimera sig för vakten varje morgon.

Hans tillvaro är överlag ganska deppig, höjdpunkten tycks vara att på ett alarmerande besatt vis smygtitta på grannen och kollegan Hannah (Mia Wasikowska) med kikare på kvällarna.

Som en antites till Simon James försagda och socialt handikappade person dyker så James Simon upp en dag på jobbet. Han charmar alla damer och chefer och verkar ha en räv bakom varje öra. De två är också identiskt lika (båda rollerna spelas av Jesse Eisenberg) men det är det bara Simon som märker. Simon och James börjar umgås och då föds en stundtals riktigt kul dialog.

Men vem är dubbelgångaren egentligen och vad vill han? Vem är original och vem är kopia? Finns han på riktigt eller bara i fantasin?

Sådana klurigheter kan man fundera över medan man njuter av Jesse Eisenbergs skickliga skådespeleri, som till synes lätt som en plätt går från kuvad och tafatt till den där jobbigt hastighetssnackande "The social network"-typen som han alltid spelar med övertygelse.

Richard Ayoade ("Submarine") får för övrigt till en söt-salt blandning av väl kalkylerat obehag och nästan jobbigt klichétyngda indie-markörer (Mia Wasikowskas flickiga klänningar! Japansk muzak!).

Men så mycket mer än en stilövning i snitsig dystopi blir aldrig "The double", som bygger på Fjodor Dostojevskijs novell med samma namn. I stället för att bjuda på vråldjup existentiell ångest eller något annat användbart blir den i slutändan nästan lite tråkig.

Mer läsning

Annons