Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Kumla vill ha en stark arbetsförmedling

Annons

Onsdagen den 30 januari informerade Arbetsförmedlingen om stora personalnedskärningar. För hela Sverige skulle det röra sig om 4 500 personer av totalt 13 500 anställda, vilket ungefär motsvarar att var tredje anställd hos Arbetsförmedlingen varslas.

Att företag och organisationer ibland tvingas göra stora förändringar kan vara nödvändigt beroende på ny teknik och nya beteenden. För Arbetsförmedlingen framhölls bland annat digitalisering som en sådan övergripande faktor varför man tvingas varsla.

I Kumla kommun har vi sedan lång tid tillbaka goda erfarenheter av arbetsförmedlingen och dess personal

Inför Arbetsförmedlingens neddragningar känner jag naturligtvis med de anställda, men har också stor oro över hur neddragningarna kommer att göras. Ökad digitalisering innebär nya kontaktvägar och kan också innebära förenklingar av arbetsmoment, vilket är bra. Men det kan också innebära ökat avstånd mellan arbetssökande och Arbetsförmedlingens personal, vilket för många arbetssökande uppenbart blir negativt.

I Kumla kommun har vi sedan lång tid tillbaka goda erfarenheter av arbetsförmedlingen och dess personal, detta inte minst genom samverkan mellan kommunen och Arbetsförmedlingen. Exempel på detta är vårt gemensamma arbete vid stora personalminskningar på Ericsson senast 2016-2017, samverkan vid etableringar av nya företag med rekryterings- och utbildningsbehov, samt inte minst i den rekryteringsmässa som kommunen, Kumla Promotion och Arbetsförmedlingen arrangerar i Kumla måndagen den 4 februari.

En oro som jag känner är även att kommer detta leda till att kommunerna som finns närmare i människors vardag blir de som får lösa även detta problem.

I dag finns det människor som står långt ifrån arbetsmarknaden på grund av bland annat fel bakgrund, inte gått färdigt gymnasieskolan eller olika funktionsvariationer. Jag är mycket orolig att en digitalisering centraliserar arbetsförmedlingens kontor ytterligare och kan leda till ett större avstånd mellan människor och AF. Ett avstånd som för några av oss kan upplevas som en rännil, medan det för många kan upplevas som en brusande älv. En oro som jag känner är även att kommer detta leda till att kommunerna som finns närmare i människors vardag blir de som får lösa även detta problem. Med ökade kostnader för kommunerna och som vi kanske inte får kompensation för.

Kumla kommun vill även i framtiden ha en stark och kunnig part som Arbetsförmedlingskontoret i Kumla. Det är absolut nödvändigt att arbetssökande stöttas på sin väg mot arbete såväl som att våra lokala företag får hjälp vid rekrytering av ny arbetskraft.

Katarina Hansson

Socialdemokraterna, kommunstyrelsens ordförande Kumla

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel
Annons