Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Kumlaelever nekas undervisning

Annons

Jag fick ett samtal. ”Snälla hjälp, det här går inte längre”. Jag fick telefonsamtalet eftersom jag är folkpartist och ”ni brukar ju bry er om skolan.” Det har blivit många samtal efter det där första, många mejl också och inte bara med denne förste förtvivlade utan med fler, lika förtvivlade.

Vad är det då som inte går längre? Situationen på Vialundskolan i Kumla. Skolan har valsat runt i media i flera sammanhang. Vissa är positiva för det finns eldsjälar på Vialundskolan, fantastiska sådana, men många, många saker har varit väldigt, väldigt tråkiga. Ständiga rektorsbyten, anmälan till arbetsmiljöverket, spar och sjukskrivningar. Listan kan bli nästan hur lång som helst.

Det var dock inte det som det gällde den här gången utan tekniken. Salen hade blivit stängd eftersom flera viktiga skyddsfunktioner saknades och i övrigt var den bristfälligt utrustad.

Jag sitter i barn- och utbildningsnämnden i Kumla. På en direkt fråga – före det här telefonsamtalet – om tekniken på Vialundskolan fick jag till svar att den inte fungerat på länge och att eleverna fått sänkta betyg eftersom det inte bedrivits ordentlig undervisning. Det här var i våras.

Nu, på nämnden i oktober, var det salen som var uppe som informationsärende. För andra gången. Man håller på att fixa till den, fick vi veta.

Undervisningen då? frågade jag. Halvtid på terminen och eleverna får inte undervisning? Ja, vi håller på att lösa det men det är så nytt det här, var svaret.

Nytt? Frågan om tekniken på Vialund var uppe på nämnden i våras. Det är inte nytt. Redan då visste man att det inte fungerat på lång tid – hur kan man låta det fortgå?

Finns det inte lärare – kör dit en behörig lärare från någon av våra andra 6-9 skolor. Finns inte sal – bussa iväg eleverna. Våra elever i Kumla – alla elever i Kumla – har rätt till undervisning. Det är vår skyldighet att tillhandahålla den. I och med den nya läroplanen är det också väldigt tydligt vad som ska ingå i de olika ämnena. Det är dessutom helst självklart att det ska ske i en miljö som är säker.

Teknikämnet är ofta styvmoderligt behandlat i skolan – hade vi accepterat samma sak i något annat ämne? Svenska? Historia? Matematik? Hade vi accepterat det på en annan skola. Frågan måste ställas. Hade det gått så här långt på en annan skola i Kumla? Om svaret är ja – då står illa till. Om svaret är nej – ja, då står det illa till.

Eftersom vi bara har beslutsdokument i Kumla så syns det inte i efter hand vad vi har pratat om. Det syns alltså inte att vi fick information redan i våras, att salen var uppe tidigare den här terminen och det syns inte att jag protesterat vid flera tillfällen.

Det går alltså ganska enkelt att säga att man ingenting vet, att allting är nytt. Senaste nämnden gjorde vi från Folkpartiet ett tillägg till protokollet för att det här ska synas. Ett tillägg där vi skriver att vi ser allvarligt på situationen och att den måste lösas skyndsamt.

Ett sådant tillägg ska inte behövas.

Christina ÖrnebjärOppositionsråd för Folkpartiet i Kumla

Ledamot i barn- och utbildningsnämnden

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel
Annons