Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Låga höjder när modellflygare möttes

Det mulna vädret satte stopp. Det blev inga högtflygande plan i Pålsboda i går.

Annons

Det var inte bara regn i luften, utan också ganska många flygplan, när modellflygarna samlades i Bengtsbo utanför Pålsboda.

– I dag är det ingen tävling, det är mer samkväm, informerade Micke Eklöf, som var först ut i luften med sitt plan.

Hans konster med det lilla modellplanet följdes av bland andra Philip Ottosson, som tagit med farfar till ”flygplatsen” i går. Än är han inte modellflygare, men snart kanske papperssvalorna där hemma är ersatta med ett motordrivet alternativ.

– Jag funderar på att bygga ett modellplan, berättade Philip.

För den som ville lyssna kunde entusiasterna i Bengtsbo berätta om både byggsatser som går att få flygklara på 20 minuter och hemmabyggen där arbetstimmarna räknas i tusental.

Till den förstnämnda kategorin hörde Gunnar Brobergs plan, som drivs av att litiumbatteri, stort som en liten mobiltelefon.

– Batteriet är fulladdat på tolv minuter och räcker lika länge. Har man två batterier kan man flyga hela dagen, konstaterade Gunnar.

En annan plusfaktor jämfört med de bensindrivna modellerna är att eldrivna plan flyger tyst.

– Det gör att man inte stör grannar och vintertid kan vi flyga inomhus i idrottshallen i Pålsboda, berättade Mats Korneliusson.

Till inomhusplanen hörde inte det plan Mats hade med sig i går: ett Piperplan som var knappt hälften så stort som förlagan. Några högre höjder för det knallgula planet blev det inte i går. De lågt liggande molnen gjorde det svårt för markpersonalen att ha kontroll om planen kom för högt. Svåra flygförhållanden störde dock inte alla närvarande i Bengtsbo.

– Visst är det viktigt att flyga, men det är roligare att bygga, ansåg Bert Jansson som monterade vingarna på sin modell av en Sopwith Pup från mitten av 1910-talet.

Någon flygning blev det inte för Berts Sopwith i går. Jobbiga sidvindar hade lätt fångat planet, som har dubbla vingpar. Och det är dumt att ta risker efter tusen timmars byggande. Bättre då att köra motorn på tomgång en stund och dela erfarenheter med de andra modellflygarna.

Annons