Annons
Vidare till na.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Lägg ned fler busslinjer i Örebro län

Det pågår en livlig debatt om kollektivtrafiken i regionen. Åsikterna är givetvis många. Dock är det inte rimligt att fortsätta med den mängd spökbussar som rullar på länsvägarna. Det är dags att ta ett helhetsgrepp om kollektivtrafiken. Att rikta in sig på den trafik som efterfrågas. Det vill säga stadsbussarna i Örebro. Och den regiontrafik som har ett underlag.

Första åtgärden bör vara att sluta köra buss och tåg parallellt med varandra. Genom att flytta över en så stor del av regiontrafiken till järnvägen. Tåg i Bergslagen kör mellan Grängesberg-Kopparberg-Lindesberg-Frövi-Örebro-Kumla-Hallsberg-Laxå. Denna trafik kan utvecklas med stopp i Bångbro, Gusselby, Ölmbrotorp, Östansjö och Vretstorp. Med nödvändiga justeringar som krävs.

De busslinjer som bör behållas är linjerna 302, 305, 314 till Ervalla, 321, 324, 333 Karlskoga-Nora-Lindesberg, 342, 351, 354, 380 utökad trafik, 500 Örebro-Karlskoga-Degerfors, 513, 521, 522, 523, 537, 593 Karlskoga-Laxå-Askersund, 629, 704, 721, 722, 723, 724, 727, 731, 740 övertar vissa delar av 741, 780 matarbuss i Kumla/till Marieberg, 802 Örebro-Nora-Hällefors, 841 utökad trafik helger. Även stadsbussarna i Karlskoga bör ifrågasättas. Det krävs 7 bussar men resandet är lågt. Där kan regionlinjerna göra en insats. Dock bör någon trafik behållas till Stråningstorp och Norra Bråten. Det kommer säkert knorras över de här förslagen. Men kollektivtrafiken måste effektiviseras när ekonomin kärvar!

Mikael Karlsson

Örebro

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel