Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Långväga besök på Kumlas skolor

Eleverna i Sverige har mer frihet och verkar gladare. Det är en av de reflektioner som fem lärarpraktikanter från USA har gjort. Denna vecka gästar de Kumlas skolor.

Annons

Via ett samarbete mellan Kumla kommun och Örebro Universitet har fem lärarpraktikanter från USA besökt flera av Kumlas skolor under veckan. När NA träffar dem är klockan åtta på morgonen och alla samlas i lärarrummet på engelska enheten på Skogstorpsskolan.

Melissa Pahls har svårt att dölja en gäspning. Och läraren Eva Lekensjö brygger kaffe för att starta dagen med en koffeinkick. Tillsammans med Nikki Lewie, som även hon bor hos Eva denna vecka, blev hon sittandes uppe sent kvällen innan och talade om sina olika erfarenheter från skolor i Sverige och USA.

– Jag har lärt mig massor om vardagen i skolorna i USA, som jag inte visste tidigare. Bland annat om att det är vanligt med homeschool, där föräldrarna själva undervisar sina barn i hemmet, säger Eva Lekensjö.

Totalt annorlunda

På onsdagen besökte lärarpraktikanterna Vialundskolan och Fylsta skola. Nikki Lewie gör jämförelser med skolorna i USA:

– Vialundskolan är den som mest liknar hur en kommunal skola ser ut i USA. Miljön här på Skogstorpskolan är totalt annorlunda, jag har aldrig sett en skola så här öppen med insyn mellan de olika rummen, säger Nikki Lewie.

– Jag gillar att man måste ta av sig skorna här, det ger en känsla av att komma hem, säger Christine Keating, en av de andra lärarpraktikanterna.

– Ja, faktum är att det känns som om det påverkar stämningen bland eleverna. It´s hard to be cool in socks!, säger Eva Lekensjö och alla skrattar.

Kompisbetonad

Respekt kommer upp till diskussion. I USA är det en självklarhet att säga Mr eller Mrs till sina lärare och kontrollen av eleverna är hård.

– Här handlar respekt mer om att respektera varandra som personer. Relationen mellan elev och lärare är kompisbetonad på ett helt annat sätt, säger Christine Keating.

– Eleverna har mer frihet och verkar gladare. Och tilltron till elevernas egen förmåga verkar vara större, fyller Nikki Lewie i.

– Vi förväntar oss mer och mer självständigt arbete av eleverna, ju äldre de blir. Respekt är viktigt, men efter vad jag hört berättas nu kan man fundera på om inte mycket av respekten i USA:s skolor är nära förknippad med rädsla, säger Eva Lekensjö.

Lärarutbildningen i USA är på fyra år. Besökarna skriver ner mycket och fotograferar för att komma ihåg alla sina nya erfarenheter och kunna redovisa dem efter hemkomsten. Besöket i Kumla avslutas i dag fredag.

–  Till kvällen ska vi äta kebab! Många elever har talat om den maträtten här, men jag vet inte vad det är, det ska bli intressant att testa, säger Nikki Lewie.