Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Lärarna tror inte på betyg i fyran

Lärare tror inte att betyg i fyran påverkar resultaten i skolan. Det visar en enkät med 104 svar som NA har gjort.

Annons
Niklas Heinemann, lärare på Hovstaskolan.

Det fanns flera frågor i NA:s enkät, som redovisas senare, men en handlade om vad som behövs för att förbättra resultaten i skolan.

Lärarna hade många synpunkter på hur det ska bli bättre, och kryssade i de många alternativen. Det enda helt okryssade förslaget var just betyg i fyran.

– Jag frågade runt lite bland kollegorna innan ni skulle komma. Jag har inte hört någon som sagt att det skulle gynna oss eller eleverna på något sätt, säger Niklas Heinemann, lärare på Hovstaskolan.

Han och kollegan Frida Johansson har många synpunkter på kompromissen som regeringen och alliansen har gjort om att införa betyg i fyran på prov i 100 skolor.

– Det finns ju inga undersökningar som jag har hört talas om där det sägs att betyg förbättrar resultaten. Snarare tvärtom, att det skulle sänka elever tidigt säger Niklas Heinemann.

Frida Johansson förklarar att hon känner att eleverna i fyran är för små för att ta till sig att bli bedömda.

– Dessutom skulle undervisningen bli mer inriktad på bedömning, säger hon.

Att betyg så tidigt skulle behövas för att elever och föräldrar ska veta hur eleven ligger till är inget som de båda lärarna köper.

– Det är vårt jobb att vara tydliga och tala om för elever och föräldrar var de ligger och vad de behöver göra för att komma vidare. Det vi jobbar med nu i de yngre åldrarna är mer formativ bedömning. Här är vi nu, det ska du göra, utveckla det här för att komma dit, säger Frida.

– Betygen säger inte vad du ska göra bättre egentligen. De säger bara hur pass bra du var. Men det viktiga är att få eleverna att förstå vad de behöver förbättra nu, säger Niklas Heinemann och fortsätter:

– Och för en del elever blir det en stämpel av betyget, som är svår att ta sig ur, att jag inte var bättre än så här.

Lärarna vill ha lugn och ro i skolan. Det får inte bli en plats där man prövar nya saker hela tiden, inte sällan utan att fråga lärarna.

– Jag känner att skolan inte får bli någon slags försöksverksamhet. Man har känt ganska mycket så tidigare att nu testar man det här och det här. Det var inte bra och så vidare. Inget får inte riktig landa innan man ska testa nya grejer igen, säger Frida Johansson.

– Det är lite märkligt. Det finns ingen lärare som jag känner som tycker att det här är bra, och ändå ska man försöka tvinga igenom det, säger Niklas Heinemann.

Vad tycker du om att ge betyg från årskurs fyra? Kommentera artikeln.

Annons