Annons
Vidare till na.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Larm i skolrapport: Elever i friskolan får högre betyg men presterar sämre – ministern rasar: "Upprörande"

En ny rapport från Skolverket visar att elever från friskolornas gymnasieprogram klarar sig sämre i högskolan än elever från kommunala skolor. Detta trots att friskoleelevernas slutbetyg i snitt är högre.

Resultatet upprör gymnasieministern Anna Ekström:

– Rapporten visar att elever från fristående gymnasieskolor får högre betyg, men ändå klarar de sig sämre i högskolan. Det är upprörande. Betyg ska sättas utifrån elevernas kunskaper, inte utifrån vilken skola de går i, säger Anna Ekström till Aftonbladet.

Gymnasieministern kommer att kalla upp Friskolornas riksförbund för en diskussion och hon kommer dessutom att bjuda in Skolverket och Skolinspektionen.

I rapporten kan man läsa: "De studenter som gått på gymnasieskola med enskild huvudman har lägre prestation – trots att denna grupp generellt har något högre betyg från gymnasieskolan. Denna skillnad gäller för studenter i olika nivåer av betygspoäng, och från vart och ett av de högskoleförberedande programmen."

Läs hela rapporten här

Rapporten visar också att eleverna i Örebro län ligger under riksgenomsnittet sett till hur många procent som pluggar vidare på högskolan efter avslutade gymnasiestudier. I Örebro län ligger siffran på 29 procent, jämfört med Uppsala där hela 45 procent av eleverna läser vidare.

Lägst siffra hittar man i Gotlands län där bara 14 procent av eleverna pluggar vidare.

► I övrigt slår rapporten fast följande:

• Betygen från gymnasieskolan har stor betydelse för högskolestudenternas prestation. Det är främst ungdomar med låga betyg från gymnasieskolan som också har en låg prestation i högskolan. Lägst genomsnittligt gymnasiebetyg har studenterna från teknikprogrammet respektive samhällsvetenskapsprogrammet, men i högskolan finns studenter med låga betyg från alla högskoleförberedande program.

• Vilken högskoleutbildning som studenterna har påbörjat har stor betydelse för prestationerna. Det är främst studenterna inom det tekniska utbildningsområdet som har en låg andel avklarade poäng. Detta är samtidigt det vanligaste utbildningsområdet för dem som gjort direktövergång från gymnasieskolan till högskolan.

• Ungdomar med utländsk bakgrund, som i högre grad än ungdomar med svensk bakgrund gör direktövergång från gymnasieskola till högskola, uppnår i lägre grad högskolepoängen på de utbildningar de påbörjat.

• Det finns också skillnader i prestation på högskolan mellan kvinnor och män, till kvinnornas fördel.