Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Laxå MK kan vara ägare till flygfältet

Enligt gammal ”sanning” ägde Laxå motorklubb Laxå flygfält först. Nu vill kommunen sälja området men är det verkligen Laxå kommuns mark?

Annons

Under de senaste veckorna har Laxå motorklubb sökt med ljus och lykta efter ett papper som borde finnas men som ingen sett.

En sägen säger att markägaren Sture Emilson gav Laxå motorklubb flygfältsområdet i utbyte mot att motorklubben vårdade det på 1960-talet. Men motorklubben står inte på någon gammal lagfart och de har inte heller hittat något köpekontrakt.

Letar bevis

– Vi hade detta muntligt med Sture Emilson, säger Karl-Evert Strömberg, motorklubben.

– Då dög ett handslag, det gör det inte i dag, förklarar klubb-ordförande Lars Elofsson.

Sedan motorklubbens start 1947 har alla papper sparats i ett jättearkiv med mängder av pärmar. Nu pågår arbetet med att gå igenom detta arkiv för att finna bevis för att motorklubben är den rättmätige ägaren av markområdet.

– Området kanske är vårt på något vis. När kommunen har sålt marken är det kört, förklarar Stig Karlsson.

När flygfältet byggdes 1967 ville Emilson plötslig ha betalt för markområdet och Laxå kommun köpte marken.

Varför reagerade inte någon i motorklubben då om klubben var markägare?

– Det var ingen som bevakade detta från motorklubbens sida, säger Karl-Evert.

– Samarbetet med kommunen har funkat så bra att ingen har brytt sig egentligen, menar Stig.

Nu planerar Laxå kommun att sälja flygfältet till Nerikes utbildningar AB. I och med denna försäljning vill motorklubben värna om sin verksamhet.

– Vi är måna om nyetableringen men vi är även måna om oss själva, säger Stig.

Motorklubbsmedlemmarna berättar att de inte är emot en försäljning och att samarbetet med Nerikes utbildningar AB har fungerat bra hittills. Men de är oroliga för hur markgränserna kommer att dras och det faktum att ingen från Laxå kommun har kontaktat motorklubben för att diskutera försäljningen av Laxå flygfält.

– Vi är oroliga för vägarna och för enduron, förklarar Magnus Waltersson.

Flygfältets ägare

Lassåna herrgårds ägare Sture Emilson ägde marken som i dag består av motorbana och flygfält.

1960 byggs motorstadion och kontrakt skrivs med Emilson att motorklubben får upplåta marken utan kostnad.

1967 byggs flygfältet och plötsligt är det inte enbart en ideell förening som nyttjar marken. Nu vill Emilson ha betalt.

Mellan åren 1967 och 1971 betalade Laxå kommun totalt 558 333 kronor till Emilson för markområdet.

Sedan dess har kommunen stått som markägare.

Annons