Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Laxå vill stärka arbetet mot rasism i skolan - utbildar all sin skolpersonal

Rasism är inget entydigt begrepp och det behövs ett nyanserat perspektiv för att förstå rasismens olika uttryck.
Om det utbildas nu all skolpersonal i Laxå kommun i en stor satsning i samarbete med Skolverket.

Annons

René Leon Rosales är etnologiforskare och gav exempel och tips på hur man kan upptäcka och arbeta rasism i skolan.

All personal i Laxå kommun som på något sätt har med barn och ungdomar att göra i sitt arbete, bjöds på måndagen in till start av kursen "Att stärka arbetet mot rasism i skola och förskola". På plats i Bergfästet fanns också tjänstemän och politiker inom skola och barnomsorg. Kursen ges i samarbete med Skolverket.

- Dagens fokus ligger på värdegrund och hur vi kan ta ett bättre ansvar för att möta våra elever. Alla barn ska ha samma rätt till utbildning , berättade kommunens skolchef Margaretha Zetterlund.

All personal i Laxå kommun som arbetar med barn och ungdomar bjöds på måndagen in till ett stort seminarium om rasism.

Skolverket erbjöd projektet till 20 svenska kommuner som tagit emot en stor andel nyanlända, och från Laxå skapades "Team Laxå". Ann-Sofie Persson är utbildningsstrateg i Laxå kommun och har i samarbete med Magdalena Cedering på Uppsala universitet satt ihop kursprogrammet.

- Förhoppningen är att det här inte bara ska bli ett papper, utan genomsyra hela skolans verksamhet i framtiden, säger Ann-Sofi Persson, vars uppdrag är att utveckla skolverksamheten inom kommunens treåriga skolutvecklingsprojekt.

Margaretha Zetterlund, skolchef, René Leon Rosales, forskare, Ann-Sofi Persson, utvecklingsstrateg och Magdalena Cedering, kursansvarig, stod gemensamt för kursprogrammet för all skolpersonal på Bergfästet i Laxå på måndagen.

René Leon Rosales är forskare i etnologi på Uppsala universitet och har forskat kring barns erfarenheter av rasism. Bland annat arbetar han med hur kommuner kan förbättra sitt arbete mot diskriminering.

- Rasism drabbar inte alla på samma sätt och är inte ett stort homogent fenomen, konstaterade René Leon Rosales.

Skolan har enligt läroplanen ett uppdrag att motverka diskriminering i alla former.

- Skolan är det område där vi verkligen kan förändra något. Med en levande diskussion kan vi ge ett mer differentierat perspektiv och försltåelse av olika typer av rasismer, sa han.

I sitt arbete har han träffat barn i postmigrantgenerationen, alltså barn som är födda i Sverige och har utrikesfödda föräldrar. Barnen möter olika förväntningar som finns på dem i skolan, och blir medvetna om att de blir behandlade på annat sätt på grund av sin etnicitet.

- Människor kan ha ett rasistiskt beteende utan att de ens vet om det själva. Genom att diskutera det kan vi förbättra skolpersonalens verktyg för att förändra det, sa René.

René gav många exempel: om 12-åringen som redan gett upp drömmen att bli pilot för att han trodde att han inte passade att plugga på grund av sitt utseende. Om syokonsulenten som rekommenderade några nior att söka SFI och om läraren som rekommenderade en elev att bli städare på grund av hennes bakgrund.

Malin Löfling är förskollärare på Saltängens förskola och deltog i utbildningsdagen, och hon tror att hon kommer ha nytta av den i sitt arbete.

- Rasism är så mycket större än vad man vad man tänker på. Vi möter de allra yngsta barnen och det är lättare att börja prata om det med de små än att ändra ett synsätt hos ett äldre barn, sa Malin Löfling.

Projektet "Att stärka arbetet mot rasism i skola och förskola" kommer att fortsätta i Laxå under hela året.

Mer läsning

Annons