Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

En vecka med enbart kvinnor på NA:s ledarsida

Annons

Landslagspelaren Lisa Dahlqvist, från Örebro, har valt ett citat från artisten Zara Larsson. På ryggen av Dahlqvists landslagströja kommer det att stå ”Believe in your damn self”. Tro på dig själv.

Varför ett sådant citat på ryggen? "För att jag vill uppmuntra alla kvinnor att våga ta plats!" skriver Dahlqvist på sin Instagram och sammanfattar därmed hela kampanjen #IDittNamn. Det är Svenska fotbollförbundet och klädföretaget Adidas som står bakom kampanjen, som med peppiga feministiska citat och draghjälp från det svenska fotbollslandslaget, ska uppmuntra kvinnor att våga ta mer plats i en mansdominerad värld. Och som säkert den cyniske noterar: För att sälja tröjor.

Svenska fotbollförbundet och klädföretaget Adidas står bakom kampanjen #IDittNamn, som ska peppa kvinnor till att våga ta mer plats.

Det är naturligtvis en fin tanke. För att närma oss ett mer jämställt samhälle behöver kvinnor ta mer plats, såväl i skolan och på fotbollsplanen som i styrelserummen. Hillary Clinton, mat-Tina eller Lotta Schelin, kvinnor som slår igenom glastaken, banar i regel väg för fler att följa efter. Och goda förebilder ska inte på något sätt undervärderas i arbetet med att lyfta unga tjejer.

Men det räcker inte med att dumpa allt ansvar i knät. Det räcker inte med att peppa tjejer att tala högre, springa snabbare eller utbilda sig längre. Vårt jämställda samhälle hänger också på att kvinnor släpps fram. Att män flyttar sig åt sidan och att andra kvinnor sträcker ut en hand. För vad spelar det för roll om en kvinna är bäst lämpad för ett jobb, när studier visar att män helst rekryterar andra män? Eller vad spelar det för roll att det svenska damlandslaget krossar sitt motstånd genom Europa, när sponsorpengarna ändå landar i herrlandslagets kassa?

Den senaste Allbrightrapporten visar att utveckligen ändå går framåt. Bland de svenska bolagen som nyanställer är numera var femte ledare en kvinna. Det kan låta lite, men ska alltså tolkas som en positiv utvecklig. I mediabranschen, där drygt 70 procent är män, ser repesentationen lika illa ut. Men för att bryta mansdominansen krävs det mer än några få kvinnor som krossar glastak.

Därför kommer NA:s ledarsida den här veckan, med anledning av den internationella kvinnodagen på onsdag, 8 mars, att bara innehålla texter av kvinnliga skribenter. Inga peppiga väggordscitat eller krav på att skriva om typiska "kvinnofrågor". Bara ett gäng vassa samhällsdebattörer med något viktigt att säga – som råkar vara just kvinnor.

Nu bryter vi mansdominansen!

Mer läsning

Annons