Annons
Vidare till na.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

LENA RÅDSTRÖM BÅSTAD: Kliv på tåget i Örebro och åk till Oslo – norsk minister vill utreda

Som förtroendevald är man van vid att många av de saker som vi är med och drar igång får vi aldrig själva se resultatet av.

Ibland brukar vi skämtsamt säga att för en politiker gäller det inte att vara snabb på de korta distanserna, utan att det är uthållighet som gäller. Därför känns det extra kul när jag tar del av uttalanden från Norges samferdselsminister (transportminister) Knut Arild Hareide där han säger att han är beredd att sätta igång en gemensam utredning med Sverige för att kunna ta nästa steg i arbetet med en tågförbindelse mellan Oslo och Stockholm.

Arbetet initierades i Örebro ...

2016 bildades bolaget Oslo-Stockholm 2.55 AB med uppdraget att driva och samordna arbetet för en snabb järnvägsförbindelse mellan Oslo och Stockholm. Arbetet initierades i Örebro, men bolaget ägs i dag gemensamt av Karlstads kommun, Region Värmland, Region Västmanland, Region Örebro län, Västerås stad och Örebro kommun. Ett regionalt arbete som verkligen visar att samarbete lönar sig.

Varje år flyger 1,4 miljoner människor mellan Arlanda och Gardemoen. Längs stråket Oslo-Stockholm bor ungefär 3,5 miljoner människor. Oslo, Karlstad, Örebro, Västerås och Stockholm är samtliga stora tillväxtmotorer på idealiska järnvägsavstånd mellan varandra.

För samtidigt som det sker 1,4 miljoner flygresor per år på sträckan så är det endast 200 000 resenärer som väljer tåget.

Nu finns en unik möjlighet att få till ett stort och viktigt infrastrukturprojekt samtidigt som det skulle stärka både Sveriges och Norges konkurrenskraft och ekonomi. Men det handlar inte bara om att knyta samman viktiga tillväxtmotorer, det handlar lika mycket om våra ambitioner att ställa om till ett mer hållbart resande. För samtidigt som det sker 1,4 miljoner flygresor per år på sträckan så är det endast 200 000 resenärer som väljer tåget. Med en restid på strax under 3 timmar (2.55) blir denna tågsträcka på riktigt en konkurrent till flyget.

Som van pendlare vet jag hur viktigt det är kunna använda restiden för arbete. Att kliva på tåget direkt – i stället för att köa till säkerhetskontroller, incheckning och passkontroller – innebär att du lugnt kan sätta dig på din plats, dricka en kopp kaffe och börja jobba. Hela restiden används effektivt istället för att stå i en massa köer.

... projektet är både samhällsekonomiskt och kommersiellt lönsamt. Bara det gör faktiskt det här projektet unikt.

Konkurrensen om medel och utredningar för olika infrastrukturprojekt är enormt. Önskemålen är utan underdrift långt fler än vad som är möjligt att prioritera. Det som då gör Oslo-Stockholm 2.55 extra intressant är att det har gjorts flera studier och rapporter som visar att projektet är både samhällsekonomiskt och kommersiellt lönsamt. Bara det gör faktiskt det här projektet unikt.

Det är kul att se när olika projekt tar steg framåt vilket Oslo-Stockholm 2.55 gjort. Jag inser att det kommer dröja innan alla bitar är på plats, men jag vill inte att detta ska bli det evighetslånga loppet. Så låt oss hoppas på att Sverige och Norge gör gemensam sak och börjar utreda frågan. För visst vore det häftigt att kunna kliva på tåget i Örebro, luta sig tillbaka och snart höra: Nästa, ”Oslo sentralstasjon”!

Lena Rådström Baastad

Socialdemokraternas partisekreterare