Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Lindeelever gör läromedel om förintelsen

På sin andra resa till Auschwitz under gymnasieåren ska Mam-Yandeh Utbult Gaye och Josefin Granqvist assistera som reseledare, men det finns en sak som är mer anmärkningsvärd.

Annons

På sin andra resa till Auschwitz under gymnasieåren ska Mam-Yandeh Utbult Gaye och Josefin Granqvist assistera som reseledare, men det finns en sak som är mer anmärkningsvärd.

Det är att de två Lindeskoleeleverna är med om att ta fram ett nytt läromedel om för-intelsen.

Det är SKMA, Svenska kommittén mot antisemitism, som står bakom utvecklingen av det nya nätbaserade läromedlet. EU är finansiär och det ska så småningom även finnas på engelska.

Mam-Yandeh och Josefins jobb består i att tycka till om grundmaterial och komma med förslag. De har varit i Stockholm hos SKMA en gång och ska dit igen.

Lärarledd diskussion

– Vi har sagt nej till chattar och debatt på nätet. Diskussioner ska vara lärarledda i klassrum och de ska föras människor mellan. Inte på en dataskärm, säger Josefin Granqvist.

I materialet finns levande vittnesmål från Jakob Ringart om barndeportationer i Lodz hösten 1942.

Mam-Yandeh och Josefin väntar på att få ytterligare en berättelse från Jakob Ringart. Den ska de läsa upp från rampen i Birkenau när Lindeskolan är på plats i lägret.

Granskar tidningar

Jobbet har också inneburit att se på hur tidningarna på 1940-talet skildrade tiden.

– En annan sak som vi tyckt till om är att det saknas berättelser från förövarnas sida. Hur de tänkte när det hände och hur de hanterat sina upplevelser. Ingen var egentligen tvungen att exempelvis tortera någon, men många gjorde det ändå. Sådana berättelser, från ett annat perspektiv, borde också finnas med, säger Mam-Yandeh Utbult Gaye.

Slutprodukten, läromedels-

sajten ska vara klar i år. Den ska delvis vara interaktiv med övningar förutom fakta och ha olika nivåer. Både för grundskole- och gymnasieelever.