Annons
Vidare till na.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Lindén: Hög tid att vara vuxen på Facebook

Hur skulle du reagera om din bank gav bort uppgifter om dig och inte berättade om det? Jag skulle bli förbannad och det med rätta.

Om något företag lovar att inte ge ut uppgifter till annan part ska det hålla löftet och analogin med banken fungerar när det gäller det brittiska företaget Cambridge Analytica som fått tillgång till 50 miljoner Facebooks profiler för akademisk forskning men istället har erbjudit att sälja informationen till andra företag. Det vill säga information om sådant som vilka sidor du och dina vänner gillar. Ytterst värdefullt för företag som vill skräddarsy reklam eller politiker som vill anpassa sitt budskap för speciella målgrupper.

Om något företag lovar att inte ge ut uppgifter till annan part ska det hålla löftet och analogin med banken fungerar när det gäller det brittiska företaget Cambridge Analytica som fått tillgång till 50 miljoner Facebooks profiler för akademisk forskning men istället har erbjudit att sälja informationen till andra företag.

Självklart går det att bortförklara eller försvara Facebook med argumentet att de lever på användardata. Precis som att du inte ska berätta för alla vad du har för kontonummer eller bankomatkod ska du inte skriva allt på Facebook. Men här är poängen inte det personliga ansvaret för det handlar faktiskt om att Facebook har varit godtrogna och låtit sig luras. En godtrogenhet som inte passar ett företag som lever på kommunikation och på människors förtroende. Till detta ska också läggas det faktum att användarna inte fick veta vad som hänt och att det krävdes medieavslöjande innan Facebooks vd Mark Zuckerberg berättade att han kände till skandalen. Nu kommer han vittna inför USA:s kongress och i detalj redogöra för vad Facebook kände till och förhoppningsvis får företaget även kännbara konsekvenser.

En godtrogenhet som inte passar ett företag som lever på kommunikation och på människors förtroende.

Vad ska en vanlig Facebookanvändare göra? Det idealiska svaret vore att lämna plattformen men det är lättare sagt än gjort i och med deras monopolställning. Men vad som går att göra är att vara medveten om det man skriver och inse att företaget lever på den information du som användare delger dem. Så är det med alla sociala medier och därför är det inte passande att skriva om allt. Precis som att du inte säger allt högt när du står på Ica ska du helt enkelt inte skriva om allt på Facebook.