Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Bra drag för hemmaförarna

Arrangörsklubben SHRA Lindesberg firade stora framgångar i den 29:e upplagan av Linde Open. Klubbens förare tog inte mindre än två segrar och två andraplatser.

Annons
Drar iväg. Jan Ljungberg drar iväg i sin Chrysler Valiant, men han blev utslagen i den första omgången i elimineringen.

Arrangörsklubben SHRA Lindesberg har flera förare som är med och kör dragracing. Bland annat i klassen Pro ET.

– Det är en form av handikappklass där man får kvala på den tid man tror att bilen går på, berättar Jan Ljungberg.

– Det är en ganska vettig klass eftersom man kan köra med vilka bilar som helst.

Pro ET är den klass som de flesta börjar i, men några blir också kvar. Jan Ljungberg har kört sedan 1989 och klubbkompisen Erik Fagrell sedan 2008.

– Det är en tajt klass och man får köra vad bilen går för, säger Erik.

Bra gemenskap

Förutom spänningen och tjusningen med accelerationen under själva tävlingsmomentet är det mycket runt omkring som lockar med dragracingen.

– Det är en väldigt bra gemenskap. När man väntar på sin tur går man runt och pratar med alla möjliga, berättar Jan.

Hur kommer det sig då att man blir intresserad av dragracing från början?

– Det blir man om man köper biltidningar istället för lördagsgodis när man är liten, säger Erik och skrattar.

Förra året vann Jan Ljungberg hela cupen, men i årets Linde Open nådde han inga större framgångar utan blev utslagen i den första elimineringsomgången på söndagen.

Bättre gick det för Erik Fagrell som gjorde sin första tävling för säsongen och tog sig till semifinal.

Två segrar

Allra bäst av hemmaförarna var Simon Brusén i Junior Dragster och Bosse Hall i Super Gas som vann sina klasser. I Super Gas vann Bosse Hall finalen över klubbkompisen Per-Ivar Andersson. Även Robin Westlin tog sig fram till final i klassen stock/super stock, men där blev det förlust.

Ett lite udda inslag under helgen var lindesbergaren Frank Högmans race med sin historiska rallybil mot en modern elbil. Han har tagit licens i dragracing mer som en kul grej för att han har licens inom alla andra motorsporter sedan tidigare. Men så mycket dragracing kommer det nog inte bli för Frank framöver.

– Jag gillar mer när man får svänga på ratten, säger Frank som tycker att det var extra kul att få köra mot en elbil.

– Det är forntid mot framtid. Men jag hade inte en chans. Elbilen försvann som en avlöning.

Elbilen var så snabb att den satte ett nytt världsrekord för eldrivna standardbilar.

Flyger i väg. När Örjan Hällström drar i väg med sin Pontiac Trans Am lyfter framhjulen från asfalten
Gammalt och nytt. Frank Högmans historiska racerbil hade inte en chans mot den moderna elbilen, men båda lockade till sig många intresserade.
Hemmaförare. Tomas Berglind, Erik Fagrell och Jan Ljungberg kör alla för SHRA Lindesberg i klassen Pro ET. I Linde Open gick det bäst för Erik Fagrell.
Kör så det ryker. För att värma upp däcken gör förarna så kallade burn outs innan start. Här är det Stefan Jansson i sin Ford -32 hotrod som kör så det ryker.
Klar för start. Ella Eriksson, som tävlar för SHRA Lindesberg, står beredd i starten i klassen Junior Dragster.
Erik Fagrell gjorde sin första tävling för säsongen och han tog sig till semifinal i sin Plymouth Valiant.

Mer läsning

Annons