Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Omsorgstagare säger sitt i enkät

Upplevelsen av trygghet och respekt i arbetet med kommunens omsorgstagare utvärderas nu i en enkät. Målsättningen är att minst 90 procent av brukarna ska vara nöjda med insatserna.

Annons

– Målet med enkäten är att se vad vi kan förbättra i verksamheterna, berättar socialchef Charlotte Dahlbom.

Kommunfullmäktige har satt som mål i en strategiplan att andelen nöjda brukare i det sociala utskottets verksamheter gällande kvalitet, service, trygghet och trivsel ska vara minst 90 procent. Enkäten som ska mäta detta bestod av sex påståenden som besvarats enligt en fyragradig stigande skala där 1 är mest negativt och 4 mest positivt.

323 enkäter skickades till särskilt boende, handikappomsorg, dagrehab och hemtjänst. 221 personer svarade.

Frågorna handlade om trygghet i vården, respektfullt bemötande och individens uppfattning om personalens kunskap. Hemtjänsten nådde målet om 90 procent nöjda brukare, i den här enkäten, i ett av de sex påståendena. Handikappomsorgen nådde målet i fyra av sex. För särskilt boende nåddes aldrig målet i något av påståendena.

– Sämst resultat fick vi om kunskapen om vart brukaren vänder sig om den inte är nöjd med vård och omsorg.

Enkätresultatet diskuterades på kommunstyrelsen. Det är andra gången som enkäten genomförts och en uppföljning ska ske.

Mer läsning

Annons