Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Lokal bankchef: På något sätt finns ett hål i säkerheten

Alla banker har samma autogirosystem. Den enda kontrollen som sker görs av Bankgirot.

Annons

Bankgirot kontrollerar att angivet bankkonto tillhör rätt person. Men om medgivandet är aktuellt kontrolleras inte. Det gör att avslutade medgivanden kan skickas in igen.

– På något sätt finns ett hål i säkerheten här, säger Kenneth Wallin, bankkontorschef på Handelsbanken på Stortorget i Örebro.

NA har varit i kontakt med olika företrädare för de fyra storbankerna SEB, Nordea, Swedbank och Handelsbanken. I samtalen framträder en bild av autogiromedgivanden som bygger på förtroende och god tro till bankernas företagskunder.

Ansvaret ligger alltså på betalningsmottagaren, det vill säga de företag som privatpersoner sluter autogiroavtal med.

”Det är svårt för oss att kontrollera ett nytt medgivande om det redan har godkänts ett tidigare”, skriver Erik Durhan, Nordeas presschef, i ett mejl.

Om en felaktig dragning sker är det upp till företaget att betala tillbaka.

– Du måste gå till firman och kräva tillbaka pengarna, säger Johan Davidsson, kontorschef på Swedbank Örebro.

Om företaget inte har intresse av att betala tillbaka ska kunden vända sig till sin bank och reklamera.

Annons