Annons
Vidare till na.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Lyssna på patienternas berättelser!

Många patienter riktar klagomål eller har synpunkter på sjukvården. De här klagomålen är viktiga. Alla dessa klagomål utgör ett viktigt underlag för analyser och rapporter som i förlängningen ska uppmärksamma vilka riskområden och hinder som finns för utveckling av vården. Klagomålen och synpunkterna kan, rätt använda, vara viktiga verktyg för att förbättra sjukvården.

Patienternas berättelser kommer till Patientnämnden vars huvudsakliga uppgift är att på ett lämpligt sätt hjälpa patienterna att föra fram klagomål till vårdgivare och att få klagomål besvarade av vårdgivaren. De områden där det inkom flest klagomål under 2020 var bristande delaktighet, undersökning och bedömning samt behandling och information. Många gånger är dessa områden också sammankopplade. När man fördjupar sig ärendena handlar det ofta om att vården inte har utformats och genomförts i dialog med patienten eller dennes närstående, att patienter har blivit nekade vård, att vården blev fördröjd, felaktig eller helt uteblev, att behandlingen haft negativ behandlingseffekt eller att det funnits brister i hanteringen av kallelser, remisser eller provsvar.

Regionen behöver ta ett krafttag och i större utsträckning lära av de misstag och felaktigheter som anmäls till patientnämnden.

Det här är bara ett urval av områden inom vilka det inkommit klagomål till Patientnämnden under förra året. De är inte specifika för 2020 utan ser ut på ungefär samma sätt år efter år och kan därför inte bortförklaras av eller hänvisas till coronapandemin och de påfrestningar detta medfört för vården.

Detta är inte acceptabelt. Bakom alla klagomål finns lidande och sjuka människor, som trots det orkat och tagit sig tid att påpeka brister. Vi får inte heller glömma bort att det också finns patienter som upplevt fel och brister i hälso- och sjukvården men som inte har haft möjlighet eller ork att skicka in sina klagomål till patientnämnden.

Regionen behöver ta ett krafttag och i större utsträckning lära av de misstag och felaktigheter som anmäls till patientnämnden. Det behövs ett långsiktigt och medvetet arbete med konkreta mål och verktyg. När samma typer av klagomål återkommer år efter år blir det uppenbart att den styrande majoriteten i Region Örebro län med Socialdemokraterna i spetsen inte mäktat med detta, trots att de styrt Regionen i över 100 år. Samma ledning och samma problem kvarstår. Det är hög tid för förändring!

Anna Stark

Moderaterna, 2:e vice ordförande Patientnämnden Region Örebro län

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel