Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Marcus berättar: ”Tappade höger bakhjul …”

Marcus Ericsson råkade ut för en allvarlig incident under onsdagens F1-tester i Barcelona. Nu berättar han själv om vad som hände.

Annons

Det är i Viasats F1-magasin som Marcus Ericsson på onsdagskvällen själv berättar om sin första stökiga testdag i Saubers nya bil – och om den märkliga incidenten när ena bakhjulet oförklarligt ramlade av på väg in i en sväng.

– Jag tappade höger bakhjul på väg in i kurva fyra. De analyserar nu vad det berodde på. Det är ju aldrig bra när sånt händer … , säger Kumlasonen till Viasat.

Han får, förstås, medhåll av sin rådgivare och Viasat-experten Eje Elgh.

– Exakt varför det här inträffade kan inte jag gå in på, men det är någonting som inte är bra och som man måste ta reda på varför det skedde. Vi får hoppas att de hittar en bra förklaring, säger Elgh till Viasat.

Även i övrigt var onsdagen stökig för Sauberstallet. Efter att Ericssons teamkompis Felipe Nasr avverkat 103 varv i den nya bilen, Sauber C35, under första testdagen på tisdagen byttes motorn – som på F1-bilarna kallas för powerunit – ut under natten, vilket drog ut på tiden och gjorde att Marcus missade stora delar av förmiddagens testtid.

Därefter följde problem med motorn, och till sist hjulet som ramlade av. Något som gjorde att Ericsson var den förare som körde både minst antal varv och var långsammast, borträknat nya teamet Haas som hade problem med turbon i sin Ferrarimotor och bara lyckades köra ett varv på hela dagen.

– Det har varit det ena ochd et andra och ingenting som riktigt fungerat. Även om Marcus lyckades klämma ur 50 varv så var det aldrig något var som egentligen fungerade som det skulle, säger Elgh till Viasat.

– Det var smågrejer som krånglade, men det är ett komplicerat system så det tar tid att fixad dem. Det var en strulig dag. Jag gjorde egentligen bara två runs som var någorlunda okej, och då fick jag ändå en första känsla för bilen. Jag tycker att paketet i stort är ett steg framåt. Men sedan var det lite för mycket saker som krånglade för att jag ska kunna säga något mer om det, säger Ericsson till Viasat.

Trots att den första testdagen av de två Ericsson får i bilen före premiären i Australien om två veckor alltså nästan helt gick till spillo säger han sig inte känna någon oro inför säsongen.

– Nej, jag blir inte stressad. För två r sedan, med Caterham, hade jag inte kört många varv när jag kom till premiären. Men visst, det är klart det vore skönt att få en bra och problemfri dag på fredag, så man har det i benen när man kommer till Melbourne, säger han.