Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Marcus Ericsson hyllas internationellt efter superracet: ”De flesta trodde han skulle bli utklassad”

Marcus Ericsson hyllas i internationell media efter att ha tagit historiska VM-poäng i formel 1-racet i Bahrain på lördagen.
Autosport ger honom en nia av tio i betyg, och rankar honom som tredje bästa förare i racet, och brittiska tv-bolaget Sky sports drar till med 9,5 på samma skala, i ett lopp där bara Pierre Gasly belönades med en tia.
”En imponerande och mogen prestation”, skriver Sky sports.

Annons

Ingen förare i formel 1-historien hade kommit tillbaka från 49 poänglösa race för att sedan åter ta poäng. Men på söndagen slog Marcus Ericsson Aguri Suzuki 22 år gamla rekord. Japanen bröt en svit på 44 poänglösa race i Tysklands GP 1995. Ericsson, han tog död på en 945 dagar lång poänglös svit när han körde hem säsongens två första VM-poäng åt Sauber efter att på ett imponerande sätt ha utfört stallets listiga strategi och avancerat från 17:e startruta till en åttondeplats i mål.

Dagen efter hyllas Örebroföraren i internationell branschmedia.

Både internationella motorsportstidskriften Autosport och brittiska tv-bolaget Sky sports ger honom mycket höga betyg för körningen: Autosport, som lägger vikt även vid kvalet där Ericsson inte fick ut full potential ur bilen, ger honom nio på en tiogradig skala medan Sky sports, som främst ser till racet, ger honom 9,5 av tio möjliga. Sky rankar bara Toro Rossos Pierre Gasly, som svarade för en superskräll när han körde hem en fjärdeplats med den Hondadrivna bilen, före Ericsson (som är delad tvåa med racevinnaren Sebastian Vettel i Skys rankning) medan Autosport har honom som delad trea (med Haasföraren Kevin Magnussen) bakom Gasly och Vettel.

”En imponerande och mogen prestation från en förare som inte hade slutat topp tio sedan Italiens GP 2015. Svensken tog placeringar redan på första varvet innan han drog fördel av att andra tvingades bryta tidigt. Därefter valde han sina strider noga när Sauber valde en enstoppsstrategi, men han visade bestående fart genom hela racet och fajtades med Renault- och McLaren-bilarna. De flesta trodde att Ericsson skulle bli utklassad av Charles Leclerc, men han står sig bra i konkurrensen mot sin högt rankade teamkompis så här långt, och han var inte utklassad av Mercedesprotegén Pascal Wehrlein förra året heller”, skriver Sky. ”Ericsson var 0,221 sekunder från att sätta en ideal varvtid i kvalet, mycket beroende på att han satsade för hårt i början på sitt sista kvalvarv. Men i racet är det svårt att hitta något att klaga på, han tog sig snabbt upp till tolfte plats, utförde enstoppsstrategin mycket väl och gjorde respektabla varvtider cirka två sekunder per varv från Hamiltons på jämförbara mediumdäck”, fyller Autosport i.

Ericsson fick fina, om än inte lika strålande, recensioner även efter premiären och snittar så här långt 8,5 i betyg hos Autosport den här säsongen – bara Vettel och Magnussen har högre.

Teamkompisen Leclerc rankades som näst sämst i racet av Autosport, och som fjärde sämst av Sky, med sexor av båda. ”Hans roll i att pusha för en enstoppstrategi ledde till att kvällen utvecklade sig som den gjorde – ett nybörjarmisstag att lära sig från”

LÄS OCKSÅ:

Studio F1 dagen efter Marcus Ericssons bragdpoäng: ”Extra skönt för Marcus efter smutskastningen – var ett klockrent utfört race”

Marcus Ericssons mamma Kerstin efter framgången: "Tårarna bara sprutade"

Wirström: Grattis Marcus Ericsson – det var en kväll att stoppa i halsen på rätt många

Marcus Ericssons härliga revansch: "Det har varit frustrerande – nu känns allt otroligt skönt"

Niondeplats för Marcus Ericsson i säsongens andra F1-race (liverapporten i efterhand)