Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Marcus Ericsson tog stryk av nye teamkompisen för första gången – men njöt av farten: ”Kan vara i mitten av Q2”

Marcus Ericsson har fått stryk av sin nya teamkompis för första gången.
Efter att ha varit snabbare än Charles Leclerc i alla träningar, kval och race i premiären i Melbourne för två veckor sedan var Örebroföraren långsammare än Sauberkollegan i båda fredagens träningspass inför lördagens race i Bahrain. Men det han främst tar med sig är att det verkar finnas bra fart i Sauberbilen.
– Det känns som att vi i högsta grad är med i fajten, och det är väldigt, väldigt positivt, säger Ericsson till Viasat.

Annons

LÄS OCKSÅ: Strulig testsäsong stör Hampus Ericsson inför premiären: ”Klart det tar på psyket”

Fram tills hydrauliken gav upp i Marcus Ericssons bil sex varv in i premiärracet i Melbourne för två veckor sedan hade han varit snabbare än nye teamkollegan Charles Leclerc i samtliga pass: Alla tre tidsträningar, kvalet och inledningen på loppet.

Men när säsongens andra racehelg, i Bahrain, inleddes med två 90 minuter långa tidsträningar på fredagen noterade monegasken bättre varvtider än Örebroföraren.

I första passet, som kördes mitt på dagen och därmed inte är särskilt representativt för prestandan under kvalet och racet som körs på kvällen lokal tid, var Leclerc drygt två tiondelar snabbare än Ericsson, 1.33,278 gentemot 1.33,508. Den 20-årige nykomlingen noterade passets tolfte bästa varvtid medan Kumlasonen var 17:e snabbast. Ericsson, som tillbringade en betydande del av träningen i depå för byte av golv på bilen, hade endast de båda Force India-förarna Sergio Pérez och Esteban Ocon, samt Max Verstappen som tvingades bryta efter ett halvt varv när bilen la av, bakom sig.

– Vi gick igenom (första träningen) utan några större problem. Jag hade lite strul med mitt golv som inte fungerade riktigt och fick inte ordning på det, det var väl det enda som var problemet. Annars kunde vi göra allt vi ville göra. Vi hade en hyfsad balans i bilen och så vidare, säger Marcus till Viasat.

I andra passet fick båda Sauberförarna varsin chans att göra en kvalsimulering på helgens mjukaste gummiblandning, supersoft, och där var Leclerc klart snabbast: 1.32,372 mot Ericssons 1.32,733 gav nykomlingen en 16:e-plats på resultatskärmen mot en 19:e för Marcus, som bara var före Tore Rossos Brendon Hartley.

– Jag snurrade där på andra varvet och det gjorde att jag inte fick någon bra rytm i passet och fick gå in i min kvalsimulation utan mer än ett varv innan, så det var inte optimalt. Longrunen (racesimulationen) var bättre, så vi fick rätt så bra information från den, men överlag var det inte ett perfekt pass, säger Ericsson till Viasat.

Ja, båda förarna var av banan varsin gång – Leclerc efter att ha sladdat av i första träningspasset, Ericsson efter att ha kanat av på en oljefläck under inledningen av det andra – men tog sig ur grusfållan och kunde rulla tillbaka till depån utan bärgning. Marcus avåkning ledde dock till att de däck han skulle ha kört huvuddelen av det andra passet på, för att testa den hårdast gummiblandningen inför söndagens race, gick till spillo, och i stället fick han köra mer på supersoft.

Ericsson hann avverka 22 varv i första träningpasset och 31 i det andra, mot 20+37 för Leclerc. Men det Marcus främst tog med sig från dagen var att Sauberbilen verkade konkurrenskraftig i förhållande till alla team bakom de tre stora – Mercedes, Ferrari och Red Bull – och därmed med i den så kallade ”mittfältskampen” om de fyra poängplatserna där bakom. En ovanlig position efter några hundår för Ericsson och teamet.

– Jag tycker att vi är med i mittfältsfajten. Det visade vi i Melbourne och vi har fortsatt det här i dag. Det är ett väldigt stort och jämnt mittfält och det är väldigt små marginaler som kan göra stora skillnader i positionerna. Men det känns som att vi i högsta grad är med iden fajten, och det är väldigt, väldigt positivt, säger han till Viasat och fortsätter:

– Q2 (den andra kvalomgången) är målet med kvalet. Sedan får vi se hur långt det räcker. Det känns som att vi kan vara sist, men vi kan också vara i mitten på Q2. Det är ett roligt ställe att vara. Vi är med i matchen.

Red Bulls Daniel Ricciardo var snabbast i första träningspasset, tre tiondelar före Mercedes Valtteri Bottas, men det var Ferrariförarna som visade överlägset bäst fart under kvalsimuleringarna i början av andra träningspasset: Kimi Räikkönen noterade 1.29,817, ynka elva tusendelar snabbare än mästerskapsledande teamkompisen Sebastian Vettels bästa varvtid men nästan sex tiondelar före alla andras, inklusive de båda Mercedesförarna Valtteri Bottas och Lewis Hamilton som var närmast bakom. Toro Rossos Pierre Gasly noterades för flest varv under fredagen, totalt 63.

Senare på fredagskvällen blev det klart att Hamilton kommer att straffas med fem platsers nedflyttning från lördagens kvalresultat till söndagens startordning på grund av att teamet bytt växellåda i hans Mercedes efter Australiens GP. Det är bara tillåtet att byta växellåda vart sjätte race.

På lördagen fortsätter F1-helgen i Bahrain med en sista tidsträning innan kvalet avgörs vid 17, svensk tid. Söndagens race, som precis som alltid direktrapporteras på na.se, startar 17.10. I racet jagar Ericsson sina första VM-poäng sedan den 6 september 2015. Det var exakt 31 månader sedan på fredagen, och blir det inga poäng på söndag är det Örebroförarens 50:e race i rad utanför topp tio.

LÄS OCKSÅ: Världsmästare Björk lutar sig tillbaka: ”Är inte alls samma fulla satsning – väntar tills det blir VM-status igen”

K