Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Marcus Ericssons härliga revansch: "Det har varit frustrerande – nu känns allt otroligt skönt"

Äntligen!
Marcus Ericsson har haft ett elände i formel 1 de senaste åren, inte tagit poäng sedan 2015.
Men i Bahrein på söndagen var det dags igen. Örebroaren tog sin Sauber i mål på nionde plats, vilket gav två poäng i säsongens andra VM-deltävling.
– Jag skulle säga att vi gjorde det mesta möjliga av det vi hade, ett i stort sett perfekt race, säger Marcus Ericsson till Viasat.

Annons

LÄS OCKSÅ (PLUS): Hampus Ericssons tunga helg – kvalmiss, bromsproblem och avåkning: ”Små missar som gjorde stora grejer”

Det var en strålande glad Marcus Ericsson som gav poängintervju i Viasat efter vad som måste ha känts som en seger i Bahrain.

Örebroaren har haft en fruktansvärd poängtorka, varit nära många gånger efter den där tävlingen i Italien 2015, som var den senaste han lyckades ta poäng i.

Han startade i 17:e rutan, efter ett kval som inte var perfekt, där Ericsson kände att det fanns mer att ta ut av setupen i bilen. Och det visade sig vara riktigt.

Nia från 17:e rutan, dessutom i ett race där han löpte risk att bli med i en mindre smickrande klubb: Det fåtal förare som kört 50 raka F1-tävlingar utan att ta poäng.

Känslorna direkt efteråt?

– Det har varit många frustrerande tävlingar, har gjort många bra race men något har alltid hänt. Det har varit tufft mentalt många gånger, och jag vet ju att det är poängen som räknas.

–Nu känns det bara otroligt skönt och bra och ... ja, allt på samma gång, säger Marcus med ett leende som bekräftar orden mer än väl.

Förutsättningarna var inte optimala ändå. Kvalet var okej, men inte mer.

– Jag visste någonstans att vi skulle ha en chans i dag. Jag var lite besviken efter kvalet, kände att det fanns mer att ta ut av bilen än vi fick till. Men jag kände ändå ett stort hopp, säger han.

Och precis före start sa Ericsson till Viasat att han hoppas kunna få till en start och följa Max Verstappens Red Bull-bil, som stod framför vid gridden. En taktik som föll väl ut.

– Jag fick till en grym start, och ett grymt första varv. Tog tre-fyra placeringar direkt, och när jag låg tolva eller 13:e efter första varvet så insåg jag att det fanns en bra möjlighet att ta poäng. Jag skulle säga att vi gjorde det mesta möjliga av det vi hade, ett i stort sett perfekt race.

Marcus och teamet valde att försöka sig på en enstoppare, vill säga nöja sig med ett enda däckbyte. Också en taktisk manöver som gick hem.

Han var tidigt uppe på sjätte plats, låg där fram till depåstoppet efter dryga 20 varv av 57, vilket i det läget tangerade hans mest framskjutna placeringar överhuvudtaget under åren i formel 1.

Och när många andra valde att gå för två byten höll Ericsson både huvud och däck lagom kalla.

– Planen var att bara göra ett stopp, och då gäller det att se till att få däcken att hålla, och att bränslet räcker till. Så allt handlade om att försöka kontrollera det och därmed också välja vilka fajter man ska ta. Det håller inte att ta strid varje gång då, inte slåss för mycket med fel bilar. Jag visste att det skulle komma bilar med nyare däck, och då var jag tvungen att ha tillräckligt kvar av däcken i slutet för att kunna försvara mig, resonerar Marcus.

På de sista varven kröp bilarna närmast bakom allt närmare, och han tvingades släppa åttondeplatsen till belgaren Stoffel Vandoorne. Men det koppel som jagade bakom höll Ericsson stången.

– Klart jag var spänd, under de sista tre varven lyssnade jag på allt hela tiden – växellåda, motor, allt. Jag visste ju att allt kunde hända, och ville verkligen ha poängen den här gången.

Att det betyder hur mycket som helst är ingen vild gissning, att få bevisa att de senaste årens motgångar i mycket handlat om material före föraregenskaper.

– Det är en grym boost för mig, men framför allt för teamet som gör en nystart i år med mycket bättre förutsättningar. Det är fantastiskt för alla. Jag såg när jag kom i mål hur glada våra mekaniker och alla i teamet var. Vi har budget att bygga upp oss för att ta poäng den här säsongen, och så får vi till det med poäng redan i andra racet. Det är underbart, säger Ericsson.

TV-experten i Viasat Björn Wirdheim gav högsta betyg till Ericsson:

– Han körde smart och prydligt. Med den taktik Sauber hade var det viktigt att spara däcken för slutet av racet, det gjorde Marcus helt perfekt, säger han.

Eje Elgh, också han expertkommentator och dessutom Ericssons mångårige rådgivare, fyller på:

– Allting hänger på att vara smart med däcken, och det är ingen tillfällighet att det bara är fyra gubbar i dag som klarar sig med ett stopp.

Två VM-poäng in på kontot, vilket placerar Marcus Ericsson som nummer tolv i sammandraget efter två race.

Tysken Sebastian Vettel vann andra raka i sin Ferrari, men hade full kubbning in på mållinjen av Mercedes finländare Valtteri Bottas.

– Jag hade inte klarat ett varv till, erkände Vettel efter målgång.

Lewis Hamilton, den regerande mästaren, kom på tredje plats från nionde startrutan.

Två stora överraskningar förutom Marcus Ericssons poängplats var dnsken Kevin Magnussens femteplats och fransmannen Pierre Gaslys sjätte.

Red Bull hade en mardrömshelg då både Daniel Ricciardo och Max Verstappen tidigt tvingades bryta.

En otäck incident inträffade i depån, där Ferraris Kimi Räikkönen olyckligt körde på en mekaniker som fick föras till sjukhus. Räikkönen tvingades bryta i samband med incidenten.

Nästa helg nästa är det dags igen, i Shanghai. Och som Marcus Ericsson säger:

– Bring it on!