Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Marcus Ericssons mardröm – tvingas bryta premiären på sjätte varvet: ”Allt la av”

Marcus Ericsson var på väg upp genom fältet och låg på 16:e plats i formel 1-premiären i Melbourne.
Då slutade hydrauliken i hans Sauber plötsligt att fungera.
– Bilen la av, slutade att fungera med växlingar och tja, allt la av egentligen, sa Ericsson till Viasat.
Ferraris Sebastian Vettel vann racet.

Annons

LÄS OCKSÅ (PLUS): Så var racet – direktrapport från F1-premiären

Det var i samband med att Williams ryske nykomling Sergej Sirotkin fått stopp i slutet av sjätte varvet som Örebroföraren Marcus Ericsson tvingades rulla in i depån efter att också hans Sauber gett upp formel 1-premiären i Melbourne, Australien, efter blott en handfull varv.

– Det kom upp (på displayen på ratten) att jag hade hydraulikproblem. Vi vet inte mer än det, utan bilen la av, slutade att fungera med växlingar och tja, allt la av egentligen, så det var bara att bryta, säger Ericsson till Viasat.

Enligt Viasats kommentatorer lät det som om Ericsson främst klagade på att servostyrningen i hans Sauber gav upp.

– Det är omöjligt (att köra en F1-bil utan servostyrning). Det är sådan enorm downforce på framvagnen att det blir så tungstyrt att man knappt kan vrida på ratten, sa Viasats expert Björn Wirdheim i tv-sändningen.

Efter en snabb kontroll rullades bilen in i garaget och Ericsson klättrade ur och tvingades inse att racet var över. Ericsson hade annars fått en bra start: Från sin 17:e startruta hade han redan före första kurvan passerat Toro Rossos Pierre Gasly, och precis innan bilen slutade fungera låg han och skuggade Williams Lance Stroll i kampen om 15:e-platsen.

– Det har varit en superstark helg. Vi hade en tuff fredag, men en väldigt bra lördag, och i dag kändes det jättebra i racet. Jag gjorde en bra start, gjorde det bra tills vi fick bryta. Jag var snabbare än Stroll framför mig och höll min plan till punkt och pricka: Jag ville ta en bil i början, i starten, och det gjorde jag, säger Ericsson till Viasat och fortsätter:

– Så överlag tycker jag att det varit en felfri helg från min sida och det är jag väldigt, väldigt nöjd med. Jag har jobbat stenhårt i vinter för att förbereda mig för den här säsongen, och jag tycker att jag visade det i helgen, men det var jättetråkigt att än en gång inte få visa det på resultattavlan (racet var Ericssons 49:e i rad utan poäng). Jag tycker att vi börjat säsongen på en jättebra nivå, och det här visar att vi kan slåss med mittfältet. Det kommer nya race snart, och det är bra.

Nästa race? Ja, det körs i Bahrain, om två veckor.

I täten av Australiens GP drog Ferraris Sebastian Vettel en vinstlott när Romain Grosjean tvingades stanna sin Haasbil ute på banan efter att mekanikerna inte lyckats skruva fast hans vänstra framhjul under ett depåstopp.

I det läget hade regerande världsmästaren Lewis Hamilton, som dominerade racet från start efter att ha vunnit lördagens kval, och tvåan Kimi Räikkönen redan varit i depå för sina enda däckbyten under loppet, varför Vettel låg längst fram. Så när de ”virtuella säkerhetsbilen”, en sorts fartbegränsning, applicerades kunde Vettel smita i depå och göra sitt enda stopp utan att Hamilton och Räikkönen hade möjlighet att gasa på och ta sig förbi ute på banan. Och från täten kunde den fyrfaldige mästaren kontrollera Hamilton och hålla undan till seger.

Förutom Grosjean och Ericsson tvingades också Haas andre förare, dansken Kevin Magnussen samt Toro Rossos Pierre Gasly och Williams Sergej Sirotkin bryta. Ericssons nye teamkompis Charles Leclerc hade Toro Rossos Brendon Hartley bakom sig hela racet och körde om Williams Lance Stroll när säkerhetsbilen släppte fältet efter Grosjeans incident, och slutade därmed på 13:e plats.

Resultat: Australiens GP

VM-deltävling 1 av 21: 1) Sebastian Vettel, Tyskland, Ferrari, 1.29.33,283, 2) Lewis Hamilton, Storbritannien, Mercedes, +5,036, 3) Kimi Räikkönen, Finland, Ferrari, +6,309, 4) Daniel Ricciardo, Australien, Red Bull, +7,069, 5) Fernando Alonso, Spanien, McLaren, +27,886, 6) Max Verstappen, Nederländerna, Red Bull, +28,945, 7) Nico Hülkenberg, Tyskland, Renault, +32,671, 8) Valtteri Bottas, Finland, Mercedes, +34,339, 9) Stoffel Vandoorne, Belgien, McLaren, +34,921, 10) Carlos Sainz Jr, Spanien, Renault, +45,722, 11) Sergio Pérez, Mexiko, Force India, +46,817, 12) Esteban Ocon, Frankrike, do, +1.00,278, 13) Charles Leclerc, Monaco, Sauber, +1.15,759, 14) Lance Stroll, Kanada, Williams, +1.18,288, 15) Brendon Hartley, Nya Zeeland, Toro Rosso, +ett varv. Romain Grosjean, Frankrike, Haas, Kevin Magnussen, Danmark, do, Pierre Gasly, Frankrike, Toro Rosso, Marcus Ericsson, Sverige, Sauber, och Sergej Sirotkin, Ryssland, Williams, bröt alla.