Annons
Vidare till na.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Marcus: ”Har varit frustration”

Ekonomiska problem i teamet och noll inkörda VM-poäng. Ändå känner Marcus Ericsson att han aldrig varit bättre i Formel 1.– Det har varit frustration i teamet, säger han till NA.

F1-säsongen närmar sig halvtid och går samtidigt in i sin mest hektiska period. I helgen väntar årets tionde Grand prix, på klassiska Silverstone i England.

Varken Marcus Ericsson eller hans schweiziska team Sauber har lyckats spräcka nollan i VM-tabellen. Istället har rubrikerna mest handlat om stallets ekonomiska problem.

– Det har varit frustration i teamet. Försenade löner har gjort att det blivit dålig stämning och det har varit tungt. Men nu kom lönerna i tid den här månaden och nu verkar ekonomin var på väg åt rätt håll, säger Marcus.

Stallchefen Monisha Kaltenborn har lagt mycket tid på att hitta nya ägare som kan skjuta till friskt kapital.

– Jag har förstått att några nya investerare och sponsorer är på väg in i teamet, och att det är i stort sett klart, säger Marcus.

Kan de dyka upp redan på Silverstone?

– Ingen aning.

Mitt i den ekonomiska turbulensen har Sauber även haft det sportsligt jobbigt. Efter Manorföraren Pascar Wehrleins överraskande poäng i Österrikes GP i söndags är nu Sauber enda team som inte tagit någon poäng alls i år.

– Klart att det inte var bra för oss. Men Manor gjorde ett jättebra jobb och det gäller för oss att inte se det som jobbigt utan mer som en morot, säger Marcus.

Trots att Marcus ännu är poänglös känner han ingen uppgivenhet. Marcus inledde säsongen med att vara före teamkompisen Felipe Nasr i de fem första loppen där båda tog målflagg, men har i de två senaste loppen tvingats se sig besegrad av brasilianaren.

Förvånad över att du haft ett sådant kraftigt övertag på Nasr?

– Nej, jag tyckte att jag redan under andra halvan av förra säsongen var den starkare. Sen fick jag omedelbart ett övertag i början av den här säsongen, och även om han fajtats tillbaka på slutet har jag behållit taktpinnen, säger Marcus.

Rivaliteten mellan de båda Sauberförarna kulminerade i Monacos GP när Nasr vägrade lyda stallorder och släppa förbi Ericsson som i frustration körde på sin stallkompis så att båda tvingades bryta.

Har nu pratat ut om det som hände?

– Ja, det har vi. Det var jobbigt då men båda är professionella nog att kunna prata om det och gå vidare.

– Vi har aldrig varit, och kommer aldrig att vara, bästa polare men vi respekterar varandra, fortsätter Marcus.

Även om Örebroföraren och Kumlasonen erkänner att säsongen hittills inte blivit vad han hoppats på känner han ändå en viss tillförsikt.

– Jag känner själv att jag utvecklats och tagit steg. Jag kör på en nivå i F1 som jag aldrig gjort tidigare. Jag är mycket jämnare än jag varit de senaste två åren. Man bygger på sig erfarenhet. Jag ändrade en del när det gäller den mentala biten förra året och det känner jag att jag haft nytta av. Jag håller fokus på min egen prestation.

Samtidigt konstaterar han att bilen inte utvecklats i samma riktning som han själv.

– Den nya bilen var inte så bra som vi hoppats på, och vi har inte kunnat utveckla den på grund av de ekonomiska problemen. Förra året tog jag nio poäng. Jag har kört bättre i år och står på noll. Sån är verkligheten i F1. Ibland har man inte det material man vill ha.

Till Storbritanniens GP får Sauber en uppdatering på Ferrarimotorn som bör innebära att Sauber tjänar några tiondelar per varv.

– Kanske kan vi vara lite mer konkurrenskraftiga, men uppdateringen gör inte så att vi tar poäng. Vi behöver kapa en halvsekund per varv för att vara med i matchen, säger Marcus krasst.

En större aerodynamisk uppdatering, ny fram- och bakvinge samt nytt golv, är på gång men Sauber får vänta på den i en eller ett par tävlingar till.

– Det hänger i luften när vi får uppdateringen men det verkar vara på gång, säger Marcus.

Med alla uppdateringar hoppas Marcus att Sauber kan ta sig upp en nivå och slippa vara den slagpåse som Caterham var 2014.

– Vi måste slå Renault och Manor, det är första målet, säger han.