Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Marcus i stor NA-intervju: "Känner ett helt annat lugn"

Det är en avslappnad Marcus Ericsson inför F1-säsongen.

Annons

- Jag känner ett helt annat lugn i mig själv, säger han i en stor NA-intervju.

Förra året förberedde sig Marcus Ericsson inför debutsäsongen hos Sauber i en rättegångssal i Melbourne, men lyckades ändå bli åtta och ta sitt livs första F1-poäng.

Inför årets premiär på samma plats laddade 25-åringen från Örebro med djurparksbesök och träffade kängurur.

Det är också en betydligt mer harmonisk Marcus som inleder säsongen med tidskörning natten mot fredagen svensk tid.

- Jag känner ett helt annat lugn i mig själv, och en helt annan stabilitet, jämfört med tidigare två säsonger. Jag känner mig mer redo på nåt sätt. Jag vet vad jag kan och jag vet vad jag behöver göra få ut det bästa av mig och bilen. Den känslan känns riktigt bra, säger han.

- Första året med Caterham var det naturligt att allt var nytt och det var en väldigt stor omställningen. Men även förra året var det svårt att veta var man stod när jag kom till ett nytt team. Det var mycket stressmoment inblandat i början av säsongen. Nu är jag kvar i samma team och känner ett helt annat lugn och självsäkerhet, fortsätter han.

Men helt problemfri har försäsongen inte varit. Sauber var enda team som inte hade nya bilen klar till första testveckan i Barcelona. Marcus tvingades därför genomföra två av totalt fyra testdagar i gamla Saubern, C34-modellen.

- Det blev inte en optimal försäsong eftersom jag inte hade nya bilen förrän vecka två. Samtidigt var det rätt så intressant att verkligen få känna skillnaden på nya bilen och fjolårsbilen. I vanliga fall kör man gamla bilen och så går det tre månader innan nästa säsong drar i gång och då är det svårt att känna den exakta skillnaden, förklarar han.

Kände du ”wow, vilken skillnad”?

- Ja, bilen i sig är ganska lik på utsidan, men den är uppbyggd på ett annat sätt med det man kallar "rake", att framändan är rätt så låg och baken lutar upp i luften. Som de flesta formel 1-bilar är byggda i dag. Det konceptet har inte Sauber använt förrän i år. Det gör att aerodynamiken i bilen jobbar på ett helt annat sätt. Man får med golvet på ett helt annat sätt.

Ni har varit snabba rakt fram men långsammare i kurvorna på testerna?

- Klart att vi har sämre aerodynamik än många av våra konkurrenter. Men det är viktigt att kolla på sig själv och jämföra med sig själv. Från fjolårsbilen har vi tagit rätt stora steg framåt. Problemet är att alla tar ett steg framåt, säger Marcus.

Teamets tekniske direktör Mark Smith hoppade plötsligt av sitt uppdrag tidigare i veckan. Familjeskäl angavs men nu spekuleras det i om det beror på stallets ansträngda ekonomiska situation.

Har du känt av den ekonomiska situationen? Har du fått ut din lön?

- Det är inga problem för min del. Det har inte påverkat mig någonting. Men det är klart att för teamet, när det gäller att bygga och uppdatera bilen, så handlar allt om vilken budget man har. De stora stallen har oändligt med pengar och kan spotta fram framvingar, bakvingar och golv medan vi får lägga allt krut på en uppdatering, säger Marcus som har kvar sin nederländske chefsingenjör Erik Schuivens.

Förra året blev Marcus besegrad av sin stallkompis Felipe Nasr på alla vitala punkter:

Brasilianaren var bättre än svensken i säsongens sex första lopp. Samtidigt var det starkt av Ericsson att göra match av det efter Nasrs förkrossande överlägsenhet i början av säsongen.

Marcus summerar fjolåret på sitt vis.

- Jag delar upp det i två block. Första halvan av året var Nasr bättre än mig på allt. Andra halvan tycker jag att jag var bättre än han på alla punkter. Problemet var att bilen var så mycket starkare i början jämfört med andra halvan av året så poängmässigt blev det rätt så stort övertag för hans del, säger han.

- Jag känner att det är viktigt för mig att ha kvar den känslan jag hade i slutet av förra året. Sen kan man se en röd tråd i mina senaste säsonger att jag alltid är starkare på hösten. Det är något som jag jobbar med. Jag måste starta säsongen på en bättre nivå och inte ta för mycket tid på mig att köra in mig.

Marcus fortsätter:

- Nu har jag analyserat mycket varför det blev som det blev förra året och kommit fram till att det var mycket mentala bitar som är viktigt. Jag har jobbat väldigt hårt över vintern med min fysik. Jag är bättre tränad än någonsin. Det säger man varje år men nu är det verkligen så. Fysresultaten som jag ser nu är på en väldigt hög nivå.

En normal vilopuls ligger på 55-60 slag per minut. Marcus vilopuls är 35 för att sedan rusa upp till 170 i startögonblicken.

- Det är nästan lite läskigt hur låg den är, haha.

Din rådgivare Eje Elgh hoppas att du kan bli tia i årets VM-serie – vad har du själv för målsättning?

- Jag vill ta fler poäng än förra året och så ska jag ta fler poäng än min teamkamrat i år. Det är mina huvudmål. En viss position är svårt att säga eftersom det är en sådan materialsport.

Hur viktig är den här säsongen i din karriär?

- Man säger inför varje säsong att det är viktigaste året men när man kollar på formel 1 är det mycket snack om att man ska ändra reglerna till 2017 och det känns som en del av de äldre förarna kanske börjar snegla på att lägga ner eller byta till något annat. Blir det så blir det en himla ruljans på förarmarknaden. Då gäller det att vara bra med och visa att man är redo att ta nästa steg.

Vad har du för tankar inför loppet i Melbourne, med start 06.00 svensk tid på söndag morgon?

- Jag har bra minnen därifrån. De två gånger jag varit i Australien har jag älskat det. Jag tycker att det är ett grymt där. Första gången jag var där var det för mitt första race i formel 1. Andra gången tog jag mina första poäng och det var ett häftigt ögonblick.

- Det ska bli spännande att se om vi kan vara med. På testerna kändes det bra, jag hade bra känsla i körningen direkt. Första målet är att ta sig till Q2 (omgång två i kvalet).

Marcus tippar Sebastian Vettel som världsmästare men erkänner att det mer är en förhoppning.

- Inte för att jag har Vettel som favorit gentemot någon annan men jag tycker att det vore bra för formel 1 om det åtminstone kan vara en fajt om VM-titeln, och att inte Mercedes är så dominanta som de varit senaste två åren. Det är lite tråkigt för alla att man vet att Merca är etta och tvåa varje race. Ferrari har satsat hårt i vinter och har en rätt så bra bil.

Nya regler säger att Ferrari, som motorleverantör till Sauber, måste ge Marcus stall identiska motorer som Sebastian Vettel och Kimi Räikkönen själva kör med.

Det borde gynna er?

- Ändå kan det alltid finna små detaljer som vi inte får även om det står så i reglerna. Det är nästan omöjligt att kontrollera. Men går det bättre för oss som kundteam kommer Ferrari att tjäna på det i slutändan. Då tycker andra team att Ferrari gör ett bra jobb med sina kundteam och kanske går dit så att Ferrari tjänar ännu mer pengar. Vi har 10-15 man från Ferrari som är utlånade till Sauber och som enbart jobbar för oss. De jobbar jag ihop med väldigt mycket varje tävlingshelg, säger Marcus.

Efter premiären i Melbourne väntar nästa race i Bahrein två veckor senare.

- Vi är kvar några dagar i Australien efetr loppet, sen flyger vi till ett träningscenter i Dubai där vi ska träna en vecka, förklarar Marcus upplägget.

Det blir en lång säsong med 21 race jämfört med 19 förra året.

- För oss förare är det ingen fara. Bara superkul att få köra många race. Men för mekaniker och andra är det svårt att ha något annat liv än racingen. Det blir en lång säsong och även om man har ledigt ibland mellan racen har man det med sig hela tiden. Man kan inte släppa det helt och hållet, säger Marcus Ericsson.

Läs ett hemma hos-reportage med Marcus Ericsson i hans nya lägenhet i centrala Örebro i fredagens pappers-NA eller köp den som e-tidning i morgon bitti!