Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Marcus inte nöjd: "Är lite för långsamma"

Bästa testplaceringen på över en månad, men Marcus Ericsson var ändå inte nöjd när han mötte pressen efter fredagens tidsträningar.

Annons

Första testpasset sedan ägarbytet i Sauber. Då tog Marcus Ericsson med sig den positiva energin – och gjorde bästa resultatet sedan första träningen i Azerbajdzjan för över en månad sedan.

Örebroföraren noterade 15:e bästa varvtiden av de 22 förarna i fredagens första testpass, var nästan tre tiondelar före stallkompisen Felipe Nasr, och hade dessutom båda Manorförarna, båda Renaultförarna, Toro Rossos Daniil Kvyat och Haas testförare Charles Leclerc bakom sig.

I eftermiddagens test följde Ericsson upp med en 18:e-plats, den här gången med en bästa varvtid över halvsekunden snabbare än Nasrs, och återigen före båda Manorförarna samt Renaults Jolyon Palmer. Men Ericsson var ändå inte nöjd.

– Vi är lite för långsamma, tycker jag. Det känns som om vi är starkare än Manor just nu, men Renault ser rätt starka ut. Nej, det har inte varit superbra fartmässigt, säger han till Viasat.

Teamet har med sig dubbla uppsättningar av den nya bakvinge som Ericsson testade på träning på Silverstone för två veckor sedan, men efter nya tester i dag verkar den inte ge några fördelar, och därför kommer teamet att använda den gamla vingen i söndagens race. Andra uppdateringar får vänta, men enligt Ericsson betyder ägarbytet att nya pengar nu kommit in som gör det möjligt att förbättra bilen inom kort.

– Jag vet att fler uppdateringar är på gång. Vi har sagt det ganska länge, men förhoppningsvis kommer det pengar nu som gör att man kan tillverka delarna, säger Marcus till Viasat.

– Jag tycker att det finns potential i bilen. Vi har kört samma bil sedan vi började testa i Barcelona i våras, och jag tror att vi, om vi kan få de här uppdateringarna, kan plocka poäng. Det är ingen omöjlighet.

Sauber, som var åtta i fjolårets konstruktörs-VM, ligger just nu elva och sist, som enda stall utan poäng.

Men Manor är bara en poäng före efter Pascal Wehrlein tiondeplats i Österrike för tre veckor sedan. Kampen om tiondeplatsen i tabellen handlar inte bara om prestige utan också om mångmiljonbelopp i placeringsbonus. Därför tycker Ericsson att Sauber ska satsa på att uppdatera årets bil i stället för att, som vissa föreslagit, gå över helt till att jobba på nästa års.

– Man vet aldrig om uppdateringar fungerar eller inte, men Manor har bara tagit en poäng och vi måste försöka ta dem. Jag tycker att det vore synd att helt lägga ned årets säsong, säger han till Viasat.

Regerande världsmästaren Lewis Hamilton var snabbast under fredagens första tidsträning, men snurrade av under den andra. Där satte i stället hans teamkompis, VM-ledande Nico Rosberg, som på fredagen skrev ett nytt tvåårsavtal med Mercedes, den bästa varvtiden.

Kvalet till Ungerns GP avgörs i morgon, 14.00, och racet körs samma tid på söndag.

På fredagen var det också teamchefernas tur att inta podiet för officiell presskonferens inför helgens F1-deltävling i Ungern – och liksom Marcus Ericsson på torsdagen pressades Saubers vd Monisha Kaltenborn när det gäller kopplingarna mellan stallets nya ägare Longbow Finance och den svenskgrundade förpackningskoncernen Tetra Laval.

”Kan du bekräfta eller dementera ryktena?”, frågade Fritz-Dieter Rencken på Autosport. Men det kunde inte Kaltenborn.

– Det jag kan säga är att vår partner är Longbow Finance, och att de har sitt huvudkontor i Schweiz. Allt som behövs för att genomföra en sådan här affär är på plats. För oss är det viktigt att veta exakt vem vi jobbar med – och det är Longbow Finance och ingen annan, svarade hon.