Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Marcus: "Jag är nere i en svacka"

Näst sist av bilarna i mål. Slagen av stallkompisen för fjärde tävlingen i rad. Örebros formel 1-förare Marcus Ericsson hade en tung i Ungern och berättar själv att han har en svacka.

Annons

Kraschen i lördagens kval ledde till att Marcus Ericsson tvingades byta chassi inför söndagens race – det han kraschade i gick inte att återställa med så kort varsel – vilket i sin tur ledde till att han straffades med start från depån, släpptes iväg långt efter sista bilen lämnat startgriden, i stället för från den 20:e-plats han kvalat in på.

Med det utgångsläget hjälpte det knappast att Örebroföraren fastnade länge bakom Manors Rio Haryanto och att han hade stora problem med motorn i sin Sauber – och därtill misslyckades med sitt försök till djärv däckstrategi i slutet av racet. Allt sammantaget gjorde att Ericsson bara hade Haryanto bakom sig av bilarna som tog målflagg. Eftersom Jenson Button bröt blev det en 20:e-plats för Kumlasonen medan stallkompisen Felipe Nasr slutade 17:e och därmed var före i mål för fjärde helgen i rad.

– Jag är nere i en svacka just nu, erkände Marcus, i en intervju med Viasat direkt efter racet, och fortsatte med sikte på Hockenheim nästa helg:

– Det gäller att knyta näven och fokusera ännu mer, komma ännu mer laddad till Tyskland, så att jag kan studsa tillbaka där och visa vad jag går för. För det är inte det här, jag kan mycket bättre. Det är bara att bryta ihop och komma igen.

I Viasats tv-sändning berättade Marcus också om sin upplevelse av Ungerns GP på Hungaroring.

– Det var inget lyckat race för min del. Vi provade att starta på softdäcken, men problemet med att vi startade från depån var att jag blev fast bakom Haryanto, och han hade ingen fart alls. Men den här banan är svår att köra om på, och det är speciellt svårt att köra om en Mercedesmotor. Det var det som mördade vårt race, efter det var vi helt ur synk, säger Örebroföraren till tv-kanalen.

Efter två inledande sejourer på de mjuka däcken satte teamet på en uppsättning av de snabbare supermjuka däcken, som dock inte håller lika länge, med 23 varv kvar. Förhoppningen var att Marcus på dem skulle kunna jaga ikapp den andre Manorföraren, Pascal Wehrlein, och ta en placering. Men precis när Ericsson hann upp tysken och skulle börja leta efter lägen att attackera tog däcken slut, och han tvingades i depå en gång extra.

– Det kändes okej i mitten av racet och sedan var vi rätt aggressiva med däckstrategin i slutet, men den fungerade inte hela vägen och vi fick ta ett extra stopp. Nej, det blev inget lyckat race för vår del, suckar Ericsson i Viasatsändningen.

– Vi hade också problem med motorn racet igenom. Den gick inte som den skulle. Det var något slags problem som inte gick att lösa, som vi hade från första varvet. Det var mycket negativt, men vi tog oss i mål i alla fall, och det var viktigt.