Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Marcus: "Klart det är frustrerande"

Marcus Ericsson kastades rakt in i världens kanske tuffaste cirkus, formel 1. Dessutom i den sämsta bilen.

Annons

- Man är så himla uppumpad och laddad och så funkar det inte och då är det jäkligt svårt att behålla lugnet. Klart det är frustrerande, säger han till NA.

Efter 14:e plats i Malaysia, 20:e plats i Shanghai och två brutna lopp, i Australien och Bahrain, är det dags för Marcus Ericsson att göra F1-debut på europeisk mark.

På fredagen inleds tidskörningen i Barcelona, en bana han tävlat på många gånger tidigare i karriären och som han nästan ser som sin hemmabana.

Hur summerar du säsongen så här långt?

- Jag tycker att jag gjort det på ett bra sätt, säger han och utvecklar.

- Jag har gjort ett misstag på fyra racehelger, när jag satt i muren i kvalet i Malaysia. Annars har jag inte gjort några missar. Jag har kört stabilt. Det är många som kommer in i formel 1 och som ska visa världen vem man är på en helg och överkör och gör många misstag, och det vill inte teamen ha. De vill att man bygger upp ett förtroende och tar steg för steg, och det tycker jag att jag gjort.

Om loppen säger han:

- Det var bra att ta bilen i mål på 14:e plats i Malaysia, det var jag nöjd med. Och Bahrain var också en okej helg. Sen gick vi bort oss med inställningarna i Kina även om jag var jäkligt bra med under fredagens tidskörning och nära min stallkompis Kobayashi tidsmässigt.

- Det känns som jag kommer in i det mer och mer. Bilen är rätt svårkörd och det gäller att utnyttja den på bästa möjliga sätt.

Ja, nästan alla klagar på din bil?

- Min fina gröna bil? Jag visste om förutsättningarna redan innan säsongen och försökte påtala att man måste ha rimliga förväntningar. Vi är det minsta teamet med minst resurser. Stallet kom sist förra året och har på fem år aldrig tagit poäng. Det är där vi börjar. Sen kanske man hoppats på att bilen skulle vara ett steg bättre i år än vad den varit i början. Men vi visste att risken var stor att vi skulle vara bland de sista, säger Marcus.

Vad har strulat mest?

- ERS-systemet, som ger 180 hästar extra under en viss tid per varv, har strulat en hel del till och från.

Även bilens powerunit, själva motorn, har krånglat.

- Den är så himla komplicerad. Det är mycket strul med dom, och framför allt med vår Renaultmotor.

- Som ny i formel 1 behöver man så många varv som möjligt. Det är lätt att bli frusterad men samtidigt måste man acceptera det och ta bort dom tankarna, säger Marcus.

Skulle du rent av köra snabbare i din gamla GP2-bil?

- Nej, jag tror ändå att vår Caterhambil är snabbare, men den är mer svårkörd också. I alla fall som den är just nu. GP2 är en enhetsklass och alla team vet hur de ska optimera bilen. Hos Caterham bygger man bilen själv och försöker testa lite olika grejer. En del funkar bra och en del mindre bra. Du vet inte alltid vad du har under dig. Det blir lite svårare för föraren eftersom bilen är mer opålitlig från gång till gång.

Vad är svåraste omställningen som ny i F1?

- Det är mycket kommandon från teamet hela tiden när jag kör. I GP2 hade jag bara en bromsbalans att ställa in med händerna när jag körde. Nu är det hur många olika grejer som helst på ratten. Där finns tio stycken roterare, som på en gammal spis, med tolv olika lägen för alla. Plus 15-20 olika knappar. Hela tiden får du information i öronen som: ”ställ in boost på position fyra”. Jag måste ändra varje varv eftersom det är så komplicerat med energiåtervinningen och andra saker. Det är körigt, säger han.

Dessutom ska han klara av det i hastigheter uppemot 330-340 kilometer i timmen.

Det känns mer och mer som det är rullande datorer och inte bilar ni kör?

- Ja, det är väldigt komplicerat. Mycket mer än att bara köra.

- Själva körningen sitter rätt bra, men med turbomotorerna blir det ett jäkla drivmoment. Jag får tänka mer på hur jag kör i utgången av kurvorna, att ha bilen lite mer rak innan jag börjar gå på gas. I GP2 var det mer jämn kraft från motorn och man kunde smyga på gasen redan när man var mitt i kurvan. Gör jag det i F1 är det lätt att få hjulspinn och det sliter däck.

Den så kallade boostknappen, som ger bilen extra energi vid exempelvis omkörningar, har Marcus använt några gånger.

- Motorerna är inställda så att de klipper av för att spara bränsle. När man kommer på rakan, och accelererar, tar det stopp på slutet. Men om man ligger och fajtas med nån så kan man använda boostknappen för att ta bort klippen så att det fortsätter accelerera, förklarar Marcus.

65 personer arbetar med Marcus och Kamui Kobayashis bilar varje tävlingshelg under ledning av franske stallchefen Cyril Abiteboul.

-  Cyril är cool. Pushar hårt och i rätt riktning. Han är rätt hård mot folk i teamet eftersom han vill att alla ska jobba hårt hela tiden och det tycker jag är bra. Vi har en bra kontakt och kommer bra överens, säger Marcus.

Har du stallets förtroende?

- Ja, de har varit väldigt bra och supportat mig. De är väldigt nöjda med mig och med vad jag presterat i början. Sen måste jag hela tiden ta steg framåt.

Om alla 22 förare satt i en Mercedes – vilken plats skulle du hamna på då?

- Då skulle jag ju vinna förstås, haha.….

- Man har ju stor respekt för alla de andra, det är ju de bästa förarna i världen, och det märks också. Men man måste ju tro på sig själv och jag tycker att jag visat i början av året att jag kan leverera på den här nivån.

- Nu är det bara att fortsätta ösa på, fortsätta utvecklas och göra bättre racehelger. I formel 1 är strålkastarljuset på hela tiden och då gäller det att inte slumra till, säger Marcus Ericsson.

Läs ett stort reportage om Marcus nya och hysteriska F1-liv i fredagens pappers-NA eller köp den som e-tidning här nedan.