Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Marcus körde 88 varv i Barcelona

Så har Marcus Ericsson kört sina första F1-varv i år. 88 varv närmare bestämt.

Annons

På måndagen genomfördes den första, av totalt åtta, testdagar inför F1-säsongen som drar i gång i Melbourne, Australien, den 20 mars.

Under testerna får stallen bara köra med en bil åt gången, och Sauber har valt att ge

Ericsson chansen på måndagen och tisdagen medan teamkompisen Felipe Nasr rattar bilen på onsdagen och torsdagen.

Ericsson körde totalt 88 varv på Circuit de Catalunya i Barcelona på måndagen i Saubers fjolårsbil. Den nya bilen kommer först i nästa vecka, till de fyra sista testdagarna på samma bana.

På förmiddagspasset noterade Ericsson sjunde bästa tid, 1.28,165, av totalt elva förare. Snabbast var Sebastian Vettel, Ferrari, med 1.24,939.

Viasats expert Janne Blomqvist liverapporterade på sin blogg och skrev följande efter förmiddagen:

"Hann även med en kort pratstund med Marcus Ericsson under lunchen, han var väldigt nöjd med känslan i kroppen, känner starkare än tidigare vilket han upplevde som väldigt positivt. Fick någon fråga om årets däck och skickade den vidare till Marcus som inte kände någon större skillnad, väldigt lik känsla i däcken som förra säsongen. Vi kunde båda också konstatera att det här med högre ljud från bilarna är tämligen överdrivet, Marcus kör fjolårsmotorn i det gamla chassit, utan de extra avgasrören och det är ingen nämnvärd skillnad på ljudet jämfört med de nya motorerna".

Ericsson körde 36 varv på förmiddagen och på eftermiddagen blev det ytterligare 52 varv. När dagen summerades vid 18-tiden på måndagen hade Ericsson åttonde tid, 1.27,555. Vettel behöll sin snabbaste tid från förmiddagen och toppade listan.

Baskom sig hade Ericsson tre förare, Manor Marussias Pascal Wehrlein, Haas-föraren Romain Grosjean samt Jolyon Palmér, Renault.

Endast regerande världsmästaren Lewis Hamilton körde fler varv än Ericsson, hela 156 stycken.

Under eftermiddagen körde Marcus med en helt ny mätutrustning, men inte på bilen utan på kroppen.

"Formula Medicine har tagit fram en underställströja full av sensorer som mäter allt möjligt som händer med kroppen i bilen. Tydligen går infon att ladda ner väldigt enkelt till en telefon hos den som ska ha informationen", skriver Janne Blomqvist på sin blogg.

Testdag 1 i Barcelona

Antal varv -  dag 1

Lewis Hamilton, Mercedes, 156 varv.

Marcus Ericsson, Sauber, 88 varv.

Daniel Ricciardo, Red Bull, 87 varv.

Jenson Button, McLaren-Honda, 84 varv.

Valtteri Bottas, Williams, 80 varv.

Sebastian Vettel, Ferrari, 69 varv.

Alfonso Celis Jr, Force India, 58 varv.

Carlos Sainz Jr, Toro Rosso, 55 varv.

Pascal Wehrlein, Manor, 54 varv.

Renault Palmer, Renault, 37 varv.

Romain Grosjean, Haas, 31 varv

Snabbaste tid - dag 1

Sebastian Vettel, Ferrari, 1.24.939.

Lewis Hamilton, Mercedes, 1.25.409.

Daniel Ricciardo, Red Bull, 1.26.044.

Valtteri Bottas, Williams, 1.26.091.

Alfonso Celis Jr, Force India, 1.26.298.

Jenson Button, McLaren-Honda, 1.26.735.

Carlos Sainz Jr, Toro Rosso, 1.27.180.

Marcus Ericsson, Sauber, 1.27.555.

Pascal Wehrlein, Manor, 1.28.292.

Romain Grosjean, Haas, 1.28.399.

Jolyon Palmer, Renault, 1.29.356.