Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Marcus om nya kvalet: "Negativt för mindre teamen"

Nya kvalsystemet i formel 1 var kritiserat redan innan det infördes – och ännu mer efter premiären i Melbourne. Men nu blir det kvar. Det gillar inte Örebroföraren Marcus Ericsson.

Annons

Knockoutkvalet skulle skapa mer dramatik i formel 1. Men utfallet blev det omvända, vilket Örebroföraren Marcus Ericsson hade flaggat för redan på förhand.

Efter ett händelsefattigt första test av det nya systemet i premiären i Australien för två veckor såg det länge ut som om det skulle skrotas redan till helgens deltävling i Bahrain, men när bilarna rullar ut för kval på lördag eftermiddag är det återigen knockoutvarianten som gäller. Stallcheferna och F1-organisationen lyckades nämligen inte komma överens om att byta tillbaka till det gamla formatet.

Något Kumlasonen Marcus Ericsson, som åkte ut i den första kvalomgången i Melbourne och sedan tvingades bryta loppet, beklagar.

– Jag tycker att det är tråkigt att det är så. Det är ingen hemlighet för någon som var där eller som såg på tv att det inte var så lyckat som vi hoppats på, och jag var rätt så glad när de sa på söndagen att vi skulle gå tillbaka fjolårssystemet, för jag tycker att det har fungerat bra och varit dramatiskt. Men nu ändrade de sig igen, och vi håller kvar vid det vi hade i Australien, och jag är ganska säker på att det kommer se exakt likadant ut som där. Men det är som det är, säger Ericsson till Viasat.

Ericsson menar inte bara att det nya kvalet är tråkigare för publik och tv-tittare, utan menar också att det missgynnar de mindre teamen, som Sauberstallet han kör för.

– Helt klart är det negativt för oss mindre team. Vi måste använda alla våra set däck i Q1 för att komma vidare, och det gör att vi har mycket mindre chans att skrälla i Q2 och ta oss vidare till Q3. Det är helt klart ett handikapp för de mindre teamen, och de stora teamen får en fördel som kan spara däck i Q1 och Q2, säger han till Viasat.

Marcus är ändå positiv inför säsongens andra deltävlingen, den första på en riktig racerbana efter premiären i Melbourne som delvis är en stadsbana.

– Det var lite av en besvikelse att bryta första racet, men jag tycker ändå att det var en positiv helg för mig, jag kände mig stark i körningen och hur jag jobbade med ingenjörerna och så vidare. Det var en bra start även fast resultatet inte blev som vi ville, så jag har en bra känsla och det ska bli skönt att komma till en lite mer vanlig bana. Klart det inte kommer vara några mirakel, men jag hoppas att vi kommer kunna vara lite mer konkurrenskraftiga och vara med lite högre upp, säger han till Viasat och fortsätter:

– Vi var väldigt, väldigt nära Q2 i Melbourne, men på grund av den lilla testningen vi haft med nya bilen var vi lite fel ute med setupen till racet och vi jobbade inte alls däcken på rätt sätt i racet, vilket gjorde att vi var rätt långsamma även före jag hade mitt problem. Jag tror vi har lärt oss en läxa och tror att vi kan vara betydligt starkare här.

Tävlingshelgen i Bahrain inleds med två 90 minuter långa tidsträningar på fredagen, 13.00 respektive 17.00, svensk tid. Kvalet avgörs med start 17.00 på lördagen och racet samma tid på söndag.