Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Marcus positiv efter första testet – men teamkompisen kan missa premiären: "En komplicerad situation"

En ny bra testdag på torsdagen gör att Sauberstallet kan summera F1-försäsongens första vecka med över 160 mil avverkade – och Marcus Ericsson är nöjd när han summerar intrycken.
Men stallkompisen Pascal Wehrlein går en kamp mot klockan för att få tillåtelse att köra VM-premiären i Australien.
– Det finns många hänsyn att ta, säger Viasats kommentator Janne Blomqvist till tv-kanalens hemsida.

Annons

Det var under plojtävlingen Race of champions i januari som tysken Pascal Wehrlein, Örebroföraren Marcus Ericssons nye stallkompis i formel 1-teamet Sauber, kraschade och ådrog sig nack- och ryggskador som gjort att han tvingades lämna återbud till säsongens första formel 1-tester, som kördes måndag–torsdag den här veckan.

Det andra och sista fyradagarstestet före säsongspremiären i Australien om tre veckor körs tisdag–fredag nästa vecka, och nu står det klart att det är högst osäkert om Wehrlein kommer till start då heller. Det berättar Viasats rutinerade formel 1-kommentator Janne Blomqvist i ett videoklipp på tv-kanalens hemsida.

– Inga besked har kommit ännu huruvida han kommer att köra nästa veckas test. Jag vet att han ligger på hårt för att försöka komma till start, för det är oerhört viktigt, närmast avgörande, för om han ska få köra den första deltävlingen. Men han är naturligtvis i händerna på läkarna och deras utlåtanden om huruvida skadan har läkt ihop ordentligt. Och samtidigt ska det kännas bra för honom också att sätta sig i bilen, säger Blomqvist till Viasat och fortsätter:

– Det finns många hänsyn att ta för teamet, det är ansvarsfrågan rent försäkringsmässigt om det skulle hända någonting igen, om det skulle kunna få konsekvenser för den skada han har haft. Så det är en komplicerad situation minst sagt, just nu för teamledningen i Sauber och framför allt för Pascal Wehrlein och folket runt honom.

LÄS MER: Marcus nya stallkompis kraschade svårt i mästartävling – stoppades från fortsatt körning av läkare: Se tv-bilderna

Under det första testet, som alltså avslutades på torsdagen, ersatte Ferraris reservförare Antonio Giovinazzi Wehrlein. Sauber inledde med två småtruliga dagar, för Ericsson på måndagen och Giovinazzi på tisdagen, men kunde efter betydligt bättre dagar på onsdagen och torsdagen summera ett lyckat test där teamet totalt noterade den tredje längsta körsträckan av alla team: 1 624 kilometer, bara slaget av Mercedes 2 597 och Ferraris 2 173 kilometer (Williams, som på grund av Lance Strolls krasch på onsdagen inte kunde köra alls på torsdagen, McLaren, som hade struligt hela veckan, och Toro Rosso nådde inte ens iupp till 100 mil).

Och Marcus var mycket nöjd när han summerade dagarna i Barcelona.

– Jag tycker att det känns rätt så bra Om du hade frågat mig efter första dagen kanske det inte hade känts riktigt lika bra, för den dagen var lite väl strulig och jag hade ingen bra känsla i bilen heller. Men gårdagen var riktigt, riktigt bra. Vi gick igenom hela programmet och körde alla däcksblandningar och hann scanna igenom väldigt många grejer. Och jag hann börja få förtroende för bilen och kunde börja ladda på. Det är en bra start, och vi har en bra bas att bygga vidare på till nästa vecka, säger Ericsson till Viasat.

Ferrari, med Kimi Räikkönen bakom ratten, noterades dagens snabbaste varvtid, 1.20,872, men ingen var alltså nära att nå de under 1.20-tider som både Mercedes och Ferrari presterade på torsdagen. Giovinazzi noterade femte bästa tiden, 1.22,401 och fjärde flest varv, 84.

– Ännu en positiv dag. Vi testade olika regndäck och däcksblandningar, och överlag är jag nöjd med de här två testdagarna. Jag har fått göra en hel del varv och fått mer erfarenhet, säger Giovinazzi i ett pressmeddeland.

Det är inte klart om det blir italienaren som ersättare Wehrlein även vid nästa veckas test, om tysken inte heller då kan köra.