Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Jordnötssmör - otippadsmakhöjare i maten

Jordnötssmör i maten – går det?
Jajamensan. Det är en otippad ingrediens som ger såväl konsistens och smak som protein och antioxidanter.
Dessutom är det gott.

Annons
Senegalesisk soppa som får både smak och konsistens av jordnötssmör.

Ibland är det nyttigt att tänka utanför boxen, som det så populärt heter numera.

I andra länder är det inte alls särskilt kontroversiellt att vända sig till burken med jordnötssmör när det ska lagas mat.

I USA är det lika naturligt som att bre jordnötssmör på frukostmackan. I vissa afrikanska länder använder man jordnötssmör som ett sätt att reda soppor och grytor. I Indonesien och Holland är jordnötssmöret basen i den älskade sataysåsen, populär till grillspett och kyckling. Kina är också en storkonsument av jordnötssmör.

Experter har upptäckt dess inbyggda bonuseffekter. Det är en smidig och omedelbar källa till protein, utmärkt för exempelvis vegetarianer och fysiskt aktiva. Dessutom rymmer det massor av olika vitaminer, antioxidanter och nyttiga fetter.

Det finns oftast både slät och så kallat ”chunky”, lite grövre, att välja på. Personligen föredrar jag oftast den lite knastriga varianten, där jordnötterna märks mer i munnen.

Vissa har svårt för smaken och den tröga konsistensen som kan upplevas som en smula fadd. Mitt tips är att testa på varmt nyrostat bröd till en kopp te eller ett glas mjölk – och himlen är nära.

Jordnötssmör är extremt energirikt och ska njutas i små mängder. Se också upp med allergiker. Använd aldrig jordnötssmör utan att upplysa matgästerna!

Mer läsning

Annons