Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Packa mer än en macka

Vissa dagar är bättre än andra. Gnistrande snö i stenhårt solljus, kylan biter, lårmusklerna värker och luften är så frisk att man vill buteljera den.
Då blir man hungrig.

Annons

Det kan finnas en poäng i att inte falla för första bästa pommes fritesstrut som dyker upp i närheten. Matiga mackor med proteinrika pålägg smakar bättre och ger effektivare bränsle till energireserverna.

Dessutom blir det billigare. Den som vallat en familj genom en skiddag vet vad det kan kosta med till synes lätta köpeluncher. Dyrt – och sällan värt pengarna.

Så märkvärdigt behöver det inte vara att ladda ryggsäcken hemmavid med lite lunchmat. Man kan till och med kosta på sig att vara lite kreativ.

Vissa saker bör man tänka på som ryggsäckskock. Blöta ingredienser, färska grönsaker och vissa röror gör sig bäst vid sidan om tills det är dags att äta. Packa ner dem i plastburkar med lock, ta fram och komplettera måltiden när det är dags att äta.

Glöm inte att ta med servetter. Det är svårt att äta snyggt i det fria.

Rör man på sig är det viktigt att dricka mycket. Ladda en termos med hemgjord chai-latte, som garanterat går hem i de flesta åldrar. Termos är överlag en underskattad ryggsäcksvän. Fyller du inte den med vårt kryddiga te passar säkert en soppa eller chili bra.

Med enkla medel fixar du även en sund dessert som extra bonus: kryddiga äppelklyftor att doppa i en enkel honungsyoghurt.

Efter en skön lunch med naturen som kuliss känner man livsandarna återvända och det är bara att ge sig av igen, med nya krafter. Sedan är det bara att hoppa i bindningarna, kängorna eller skridskorna och ge sig av igen – med nya hemlagade krafter.

Mer läsning

Annons