Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Sunda sallader

Sallad måste inte vara lätta sommarluncher. En sallad kan lika gärna vara rejäl mat som både mättar och gör gott. Vi bjuder på några av vinterns bästa sunda sallader.

Annons

Det finns så mycket korkade fördomar om sallader. Det gnälls om kaninmat och tjejkäk. Men faktum är att vi alla skulle må bra av att äta mera grönsaker året runt.

Vintertid vill man dock gärna ha lite matigare känsla på sin sallad.

Ett bra sätt är att grunda med en bas som mättar, till exempel bönor, linser, quinoa eller bulgur. Det är nyttiga kolhydrater med lågt GI-värde som håller blodsockret i schack länge. Då behöver man inte lägga till så mycket kött, fisk eller ost för att få en allsidig sallad.

Kombinera gärna med lite grövre vintergrönsaker som rotfrukter eller kål. Nyttig mat med massor av fibrer för en billig penning.

Som en extra boost kan du alltid spetsa salladen med så kallade superfoods. Hit hör till exempel pumpakärnor, alger, gojibär, blåbär, havtorn, tranbär och granatäppelkärnor. Många bär finns numera att köpa torkade, vilket blir en både nyttig och god smakbrytning till de andra mer traditionella ingredienserna.

En skön dressing förhöjer smaken på hela härligheten. Men skippa färdigblandade varianter. De är sällan vare sig särskilt sunda eller goda. Mixa en näve färska örter med olivolja och citron i stället. Det är ett enkelt sätt att få både färg och smak på dressingen.

Mer läsning

Annons