Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Mats och Johnny kör för vinst i årets rally

För två år sedan kom de trea i Midnattsolsrallyt. I fjol deltog de inte alls. – I år ska vi vinna, säger Lindesbergaren Johnny Johansson, codriver åt Mats Jonsson, Forshaga.

Annons

Bilen de erbjudits att ratta mot prispallen är ett tvåhjulsdrivet replikabygge på en Porsche 924 GTS enligt 1981 års specifikation. Motorn är fyrcylindrig turboladdad och med två liters slagvolym.

Bilen är ägd och byggd av två meriterade rallymekaniker. Mattias Aronsson och Ralf Larsson.

Modellen förknippas med den tyske rallyvärldsmästaren Walther Röhrl och att projektet somnade in. Anledningen till det var att Audi trädde in på arenan och körde över all konkurrens med sin fyrhjulsdrift. Röhrl kom att bli framgångsrik i dessa bilar och trots att han är pensionär arbetar han åter för Porschers utvecklingsavdelning..

– Vi har även blivit erbjudna att köra Joginder Singhs PV, men inte sjutton har jag med min slitna kropp lust att åka runt i en gammal Volvo PV, säger Johnny Johansson.

Singh vann Safaryrallyt 1965 i PV och den turbanförsedde kenyafödde indiern körde sedan bland annat Svenska rallyt i en Amazon året därpå och fortsatte hos Volvo 60-talet ut.

– På pappret är Porschen klart konkurrenskraftig, men det återstår mycket utprovning eftersom den är nybyggd. Jag hoppas på att vi ska få chans att prova den i maj, säger Mats Jonsson.

Midnattsolsrallyt körs i år den 10–12 juli med utgångspunkt från Västerås i olika väderstreck i tre tävlingsdagarna.

Midnattssolsrallyt kördes ursprungligen första gången 1950 och sista gången 1964. År 2006 återupptogs traditionen, men då med ett historiskt tema.