Annons
Vidare till na.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Migrationsverket hinner ibland inte få städat

Eva Johansson, enhetschef vid Migrationsverket i Örebro, säger att personalen hela tiden har kontroll över lägenheterna.

– Det är för att säkerhetsställa för nästa hyresgäst, säger hon. När en lägenhet är tom, då är den också städad och redo för nästa hyresgäst.

Eva Johansson förklarar att en del lägenheter kan vara väldigt slitna, men att Migrationsverket lutar sig mot en lista med rekommendationer från Sveriges Allmännyttiga Bostadsföretag, Sabo.

Inte hinner

– Det kan ju också någon gång hända att vi inte hinner få städat efter en flytt. Ett akut behov av boende kan ha uppstått, säger Eva Johansson.

En lägenhet med klotter på väggarna, smutsigt golv och ej rengjord ugn, vem tar ansvar för den?– Det ska vi göra. Är den väldigt sliten får vi kontakta fastighetsägaren och ibland kan det hända att vi måste sanera lägenheterna. Då tar vi in en städfirma.