Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Moderaternas tre skäl för sitt ja till BRT

Artikel 11 av 12
Superbussarna i Örebro
Visa alla artiklar

Annons

Orsakerna är flera till att Moderaterna i Örebro kommun ställer sig bakom införandet av första etappen BRT (Bus Rapid Transit).

För det första växer Örebro. Vi blir allt fler örebroare, till år 2028 kommer Örebro att återigen växa med ytterligare ett helt Lindesberg. Till år 2040 har Örebro vuxit från dagens cirka 156 000 invånare till hela 200 000. En trend som känns igen från Sveriges övriga tillväxtkommuner. Behovet av infrastruktur ökar och eftersom det är dryga fem år tills dess BRT är på plats krävs det att vi politiker fattar kloka men effektiva beslut.

Men att få en effektiv kollektivtrafik i centrala Örebro, som i dag är alldeles för trögt, kräver investeringar.

För det andra måste vi fatta beslut som underlättar för alla trafikslag. Det innebär att vi måste ha effektiva kollektivtrafiklösningar som inte tvingar bort andra trafikslag men som skapar vettiga alternativ. Alla måste vi samsas i våra behov av att transportera oss vilket innebär att vi behöver breda lösningar för hela staden.

Enbart BRT kommer inte att lösa trafiksituationen i Örebro utan många fler beslut behöver fattas. Som exempel behöver vi underlätta för in- och utpendling med bilar. Men att få en effektiv kollektivtrafik i centrala Örebro, som i dag är alldeles för trögt, kräver investeringar. Vår bedömning är att BRT kommer att gynna örebroarna men också hela länets behov av att kunna resa.

BRT-systemen är inte något lyxprojekt.

För det tredje så ger investeringen en medfinansiering från staten på hela 50 procent. Första etappen kostar 175-250 miljoner, det är mycket pengar, men för kommunens del blir det cirka 125 miljoner. Det ska fördelas på fem år innebärande att vi får in hela investeringen i ordinarie investeringsprogram för kommunen med 25 miljoner per år. Det är möjligt eftersom det varit ett krav från oss i förhandlingen att vissa onödiga investeringar ska tas bort. Självklart finns det risker att infrastrukturinvesteringar blir dyrare. Det får vi såklart räkna närmare på när det närmar sig men grunden är bra med så högt statsstöd.

BRT-systemen är inte något lyxprojekt. Det är ett beprövat system som införts i flera svenska kommuner, både större och mindre än Örebro, och fler är på väg. I nästan alla kommuner som infört BRT styr alliansen med Moderaterna i spetsen. Vår politik innebär att nödvändiga investeringar kommer på plats.

Anders Åhrlin

Moderaterna, kommunalråd

och gruppledare

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel