Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Företag i Örebro fällt av ARN

Förra våren köpte Lennart Hedman i värmländska Gräsmark en begagnad Skoda Octavia -03 av Ömsa Bil i Örebro.

Annons

Annonsen på Blocket utlovade bland annat en komplett ifylld servicebok.

– När jag kört hem bilen direkt efter köpet upptäckte jag att det saknades anteckningar i serviceboken. Inte en enda service fanns noterad, säger Lennart Hedman.

Han fick ringa flera samtal innan Ömsa Bil tog kontakt med verkstaden där förra ägaren lämnat in bilen.

– Det visade sig då att toppen på motorn var renoverad, men det stod inget om kamremsbyte eller vattenpump. När jag ringde till verkstaden fick jag klart för mig att det inte vara bytt, säger Hedman.

– Men detta är ju viktigt att byta på en bil som gått 16 200 mil, annars kan det ju bli motorhaveri. Så jag lämnade in bilen till en lokal verkstad i Gräsmark som bytte kamrem och vattenpump för 3 815 kronor, fortsätter han.

Uppgift mot uppgift

Ömsa Bil i Örebro hade gått med på att svara för 50 procent av kostnaderna, men har åtta månader efter reparationerna fortfarande inte hört av sig.

– Ägaren svarar inte på mina telefonsamtal. Han slänger bara luren i örat på mig, hävdar Lennart Hedman, som därför vände sig till ARN, allmänna reklamationsnämnden.

Här står uppgift mot uppgift. I brevet till ARN smutskastas både köpare och säljare.

I mitten av december kom ARN:s rekommendation där man anser att Lennart Hedman är berättigad till en kompensation på hela priset för kamremsbytet, alltså 3 815 kronor, på grund av att Ömsa Bil vid marknadsföringen gjort gällande att serviceboken varit komplett ifylld. Så var alltså inte fallet. Bilen motsvarar därför inte Lennart Hedmans befogade förväntningar och är att betrakta som behäftad med ett köprättsligt fel, skriver ARN.

– Någon hade stulit serviceboken. Det är inte alls ovanligt, svarar Tony Hjeren på Ömsa Bil. Men det visste köparen om när vi gjorde upp affären.

– Det nämndes aldrig något om att serviceboken skulle vara stulen, kontrar Lennart Hedman. Den låg i bilen, men det fanns inga noteringar om utförd service.

Kommer ni att följa ARN:s rekommendation?

– Jag antar det. Men först ska jag prata med min juridiska rådgivare. Det har med principer att göra. Jag hade nämligen ett muntligt avtal med köparen om att dela på kostnaden för kamrems-bytet, då bilen snart har gått 50 procent av kamremsbytes-intervallen. Det skriver han till och med i yrkandet till ARN, säger Tony Hjeren.

– Han kan ringa när som helst så får han den summan som vi muntligt avtalat, tilllägger Hjeren.

ARN

º Allmänna reklamationsnämnden (ARN) är en statlig myndighet som har till huvudsaklig uppgift att opartiskt – och utan avgift för parterna – pröva konsumenttvister.

º Anmälan kan göras av en enskild konsument som har en tvist med en näringsidkare om köp av en vara, tjänst eller annan nyttighet. Nämnden kan inte ge råd i enskilda ärenden. Vänd dig i stället i första hand till konsumentvägledningen i din kommun.

º Nämnden lämnar rekommendationer om hur tvister bör lösas, till exempel att näringsidkaren ska ge konsumenten pengarna tillbaka. Vanligtvis tar det cirka sex månader från anmälan till beslut.

º Nämndens prövning är kostnadsfri.

Mer läsning

Annons