Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ericsson snabbare än världsmästaren under sin sista testdag – men avslutade i sandfållan: "Överlag positivt"

Marcus Ericsson har gjort sina sista testvarv före F1-premiären i Melbourne om två veckor.
Under sista dagen av försäsongstester i Barcelona var Örebroföraren sensationellt sjunde snabbast av de 13 förarna som körde, före bland andra regerande världsmästaren Lewis Hamilton och Red Bulls Max Verstappen.
Olika hårdhet på däcken, och olika testprogram, gör det dock omöjligt att jämföra tiderna.

Annons
Marcus Ericsson avslutade 2018 års försäsongstester i grusfållan.Foto: Mark Sutton/LAT Images, faksimil från Robert McAllisters Twitterkonto.

Snabba, mer kvallika, tester på förmiddagen, och något som liknade ett simulerat race, komplett med depåstopp och en inledande stint på mediumdäck och en avslutande på mjuka, på eftermiddagen.

Det var Marcus Ericssons program under hans sista testdag i den nya Sauberbilen innan formel 1-säsongen kickar igång i Melbourne om två veckor.

Hur det gick? Tja, det beror på om man ser glaset som halvfullt eller halvtomt. Av 13 förare som körde på torsdagen satte Ericssons sensationellt nog den sjunde snabbaste tiden. Å andra sidan hade han svårt att få upp farten på de super- och ultramjuka däcken, och det var först när han fick på den nya och allra mjukaste gummiblandningen, de hypermjuka däcken, som han noterade sin bästa tid – och av dem som använde hypermjuka däck under torsdagen var det bara Force Indias Sergio Pérez som inte körde snabbare.

Dessutom tog racesimulationen abrupt slut när Ericsson sladdade av banan och blev stående i sandfållan utanför kurva fyra efter 48 av 66 varv. "Bilen behöver bara dammsugas", konstaterade teamet på Twitter, och mindre än 15 minuter senare var Ericsson tillbaka på banan igen för ytterligare tio varv innan testpasset var över.

Totalt blev det 148 varv för Ericsson under torsdagen, och totalt 411 under de två testveckorna i Barcelona. Det är 34 varv mindre än Ericsson hann klämma av under fjolårets försäsongstester, men å andra sidan förlorade han i år en halvdag på grund av snöovädret förra onsdagen, och varvmängden är i paritet med de flesta andra stall.

– Överlag var det en positiv dag för mig. På förmiddagen utförde vi en del aerodynamiska tester, och körde på alla mjuka gummiblandningar. Under eftermiddagen fokuserade vi på en racesimulation. Det var intressant att se hur den nya bilen betedde sig över längre stintar, och vi kom till en hel del bra insikter där. Nu måste vi bara sätta ihop allt vi lärt oss och fokusera oss på förberedelserna inför Melbourne, säger Örebroföraren i ett pressmeddelande.

Saubers teamchef Fred Vasseur övervakade kval- och racesimulationerna.

Största utropstecknet under torsdagens tester var Sebastian Vettel krossade Daniel Ricciardos nysatta, inofficiella banrekord från onsdagen (1.18,047) med nästan en sekund. Ferrariföraren dundrade till med 1.17,182, och var därmed nästan 1,2 sekunder snabbare än någon annan. Det officiella banrekordet (i kval) på Bacelonabanan är 1.19,149 från i fjol medan varvrekordet (från race) är 1.21,670 från 2008.

Frågan är dock om inte Haasföraren Kevin Magnussens 1.18,360 – dagens bästa varvtid satt av någon annan än Vettel – var än mer imponerande med tanke på att han körde på de supermjuka däcken som ska vara betydligt långsammare än de hypermjuka Vettel använde.

Mercedesförarna? Tja, regerande världsmästaren Lewis Hamilton och Valtteri Bottas delade på dagen, men fokuserade inte på snabba tider och var båda bakom Ericsson i listan.

På fredagen avslutas försäsongstesterna i Barcelona med den åttonde och sista dagen, men då rattar Ericssons nya teamkompis Charles Leclerc Sauberbilen.

Resultat från sjunde testdagen

Förarna sorterade efter bästa varvtid (Mercedes, Williams och Renault bytte förare från för- till eftermiddagspassen): 1) Sebastian Vettel, Ferrari, 1.17,182, 2) Kevin Magnussen, Haas, 1.18,360, 4) Pierre Gasly, Toro Rosso, 1.18,353, 4) Nico Hülkenberg, Renault, 1.18,675, 5) Carlos Sainz Jr, Renault, 1.18,725, 6) Stoffel Vandoorne, McLaren, 1.18,755, 7) Marcus Ericsson, Sauber, 1.19,244, 8) Lewis Hamilton, Mercedes, 1.19,296, 9) Valtteri Bottas, Mercedes, 1.19,532, 10) Robert Kubica, Williams, 1.19,629, 11) Sergio Pérez, Force India, 1.19,634, 12) Max Verstappen, Red Bull, 1.19,842, 13) Lance Stroll, Williams, 1.20,262.

Förarna/teamen sorterade efter antal varv: 1) Vettel 188 varv, 2) Verstappen 187, 3) Mercedes 181 (Bottas 97, Hamilton 84), 4) Gasly 169, 5) Pérez 159, 6) Magnussen 153, 7) Vandoorne 151, 8) Ericsson 148, Renault 148 (Hülkenberg 79, Sainz jr 69), 10) Williams 140 (Kubica 73, Stroll 67).

Marcus Ericsson avslutade 2018 års försäsongstester.Foto: Mark Sutton/LAT Images

Mer läsning

Annons