Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Konsumenter vann knappthälften av alla ärenden

Allmänna reklamationsnämnden, ARN, följer regelbundet upp hur väl företagen rättar sig efter nämndens rekommendationer.

Annons

Totalt avgjorde nämnden 10 682 ärenden under 2009. Av dem gick 41 procent i konsumentens favör. Det är de besluten som nu följts upp.

Sammantaget visar nämndens 13 olika avdelningar på en följsamhet på 75 procent under fjolårets tre första kvartal.

Sämst resultat har Bostadsavdelningen med 65 procent följsamhet. Motorbranschen följsamhet ligger år från år runt 75 procent.

Nämndens beslut är inte juridiskt bindande, men på marknaden anses det vara god sed att följa rekommendationerna. Nämndens beslut tas normalt vid sammanträden där representanter både för konsumenter och för näringsidkare finns på plats. Sammanträdena leds av en jurist som arbetar eller har arbetat som domare.

Mer läsning

Annons