Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Eje Elgh: Marcus valde fel däckstrategi

Österrikes Grand prix blev ingen fullträff för Marcus Ericsson och hans Caterham-bil. Startade i 22:a och sista rutan, och kom i mål som 18:e man.

Annons
Marcus Ericsson.

Ericsson från Kumla har det fortsatt tungt i en bil som inte kon konkurrera med fler än några få av bilarna i bottenskiktet. Till skillnad mot senast i Kanada, då Marcus inte kom längre än sju-åtta varv innan han tvingades bryta, så tog han i alla fall bilen i mål den här gången.

Ericsson fick en hygglig start, tog några placeringar de första varven. Hade under loppet skapligt häng på de närmaste, och låg som bäst på 13 plats.

Men då handlade det mycket om hur och när konkurrenterna valde att ta sina depåstopp.

- Jag tycker att Marcus gjorde en väldigt bra insats i en svårkörd bil. Däremot tror jag att han skulle ha tjänat på en annan däckstrategi. Nu var han elva-tolv sekunder efter teamkollegan Kobayashi, som valde att bara byta däck en gång, men höll väl så bra tider som japanen och som Marussia-förarna, säger viasat-experten Eje Elgh, som inte tyckte att Caterham-stallet gjort några stora framsteg med bilarna sedan Kanadas GP.

- Nej, det handlade nog mer om att det här var en bana som passade dem bättre.

På slutvarven gick Ericsson en tuff kamp mot jagande Guiterrez om 18:e platsen, och lyckades hålla unden med knapp marginal. Tre förare bröt, vilket gjorde att Ericsson var näst sist av de bilar somnådde målflaggan.

Finländaren Nico Rosberg, Mercedes, tog ytterligare en seger och leder förar-VM. Stallkamraten och värste konkurrenten Lewis Hamilton startade på femte plats, men startade fantastiskt och lyckades till slut manövrera sig fram till andraplatsen. FInländaren Valtteri Bottas tog sin första pallplats som trea i racet.

Mer läsning

Annons